2021. máj 10.
A fogyasztás stockholm-szindrómájában

A fogyasztás stockholm-szindrómájában

írta: Bernschütz


Marketing oktatóként az órán a fogyasztói piacról beszélek, ahol kitérünk a termékhagyma modellre, elmerengünk azon, hogy melyek a fogyasztók legbelsőbb igényei, elvárásai egy termékkel szemben. És rendre arra jutunk, hogy már kitalálnunk sem kell, mert a nagy cégek már tálcán elénk hozzák. Szeretjük ezt. Szeretjük a termékeinket, márkáinkat. A fogyasztói érzelmi kötés mindenek felett van, még saját egészségünk felett is. A stockholm szindróma alapja, hogy szeretjük azt, ami kárt okoz számunkra.

A jövőkutatók szerint a mostani alfa generációk élete lesz a legkomplexebb. Közben elfeledkezünk arról, hogy a jövő világában azért mi is, a további 4-5 generáció is jelen lesz. Amint nekik komplexebb a világuk, az minden más generációra igaz.

A jó kérdés az: melyik az a generáció, aki hamar képes akklimatizálódni a környezethez? A tudományos kutatások szerint mindig a fiatal a korosztály, a felnőtteknek a kialakult szokásain kihívás változtatni.

De mi történik akkor, ha eleve a technológiai újítások egy évben négyszereződnek (the More law), ha felgyorsul és áttekinthetetlenné válnak folyamatok? Kinek lesz jó a felgyorsult világban, melyik generációnak? Az alfa generáció, már a nevét is egy technológiai újításról kapta, az érintőképernyős eszközök elterjedése átalakította a kommunikációt, így a társadalmat is oly mértékben, hogy 2010 után születteket nevezzük alfa generációnak. Azért 2010-től, mert 2010-re már az érintőképernyős eszközöket már tömegek birtokolták.

A cikk ötlete

Naptejet keresek magamnak immáron 4. hete. Nem gondoltam volna, hogy egy egyszerű naptej vásárlás úgy néz ki, mint a nagy értékű termékeknél (lásd: autó, mosógép, laptop stb.): 3-4 hét alatt, több forrásból, minden alternatívát értékelve. Nem jutottam dűlőre.

Hogy miért is érdekes az innovativitás, és a generációk változási hajlandósága?

Mert a zero waste és másféle étrendek, tudatosság főbb mozgatói nem is az idősebb korosztályból indulnak ki. Takács Fanni TDK nyertes hallgatóm kutatásában megjelent a külső illetve a belső motiváció is a zero waste kutatási témában, az eredményei alapján döntően belső motiváció miatt válnak/váltak zero waste fogyasztókká, mind Z és mind Y generációk megkérdezett tagjai.

 

Térjünk vissza a naptejhez! Tisztítsuk a gondolatainkat és a háztartásunkat!

[Rengeteg irodalom és kutatás foglalkozik a káros, egészségre ártalmas termékek fogyasztásával, itt nem célom bemutatni ezt, csakis egy alternatívát vázolok.]

Azt hittem a tudatos bőrápolók facebook oldalán majd megtudhatom, milyen naptejet válasszak. Többször is foglalkoztak ezzel, keresgéltem. Már megvolt a befutó termék, amelynek nevét márkáját nem osztom meg, de példaként tekintek rá. Az oldalon ajánlottak két applikációt is (INCI beauty és tudatos vásárlók applikációja). A tudatosság abban merül ki, hogy figyelik a termékek összetételét. Az első applikáció, sok terméket megjelenít és pontoz. Színekkel mutatja, mi az ami káros piros színű, mi az ami kevésbé káros sárga színű címke, és mi az ami megfelelő a szervezetnek zöld színű címke. Max pontszám 20, és 10 alatt már nem javasolják 10-15 között sárga, afelett zöld színnel jelenítik meg az összesített pontszámot (lásd alábbi kép).A kremmania.hu oldalon is lehet érdeklődni a termékekről, az összetevőkről, ott is a piros-sárga-zöld színeket használják, de nincs egy egységes szám, ami ezen az applikáción volt.

A listámon megmaradt 3-4 naptej terméket, már képzeletben megrendeltem, és leszállíttattam magamnak, ahol már a csoportban meggyőztek, hogy ezt kell szeretnem, és megvennem, nos ezek a termékek, ha lefuttattam az applikáción, mind pirosak lettek. Olyan összetevők vannak benne, amelyet 2021-ben, vagy 2022-ben már nem is tehetnek bele, és némely országból már rég kivonták. 

Íme a kiválasztott naptej megjelenítése a kremmania.hu oldalon.

184384591_1831341247035166_1949225645714431820_n.jpg

 

Itt azt olvashatod, hogy csak egy összevető, ami káros.

Íme a francia INCI beauty  találat ugyanerre a naptejre.

184522484_824512398478141_2359075873044518968_n.jpg

 

Látható az ábrából, hogy 20 pontból 0-t ért el. Több összetevője  sem megfelelő. Az összes piros összetevő, amelyről utóbb kiderült, hogy már 2021-től nem is forgalmazhatják ebben a formában, a kártékony összetevők 20 perc után már a véráramba jutnak.

185109554_466795187712656_802419533098007637_n.jpg

 

Újratervezés.

Megnéztem a háztartásom kozmetikai, tisztítószer állományát, és azt kell, hogy mondjam, nem igazán környezet, Föld, vagy emberbarát termékeim vannak.

Meglepő az volt számomra, hogy a nagy cégek, nagy márkák azért, hogy a termékinnovációban, a termékhagyma modellben jól szerepeljenek, mindent feláldoztak a kedvünkért, mi meg fogyasztók szeretjük őket ezért. 

Benne vagyunk az áldozat-fogvatartott szituációban.

És ha megnéztem a bio és ajurvédikus termékeimet is, bizony több termék is piros volt. Így amiről végképp azt gondoltam, hogy kicseleztem a rendszert és ez csakis bio és csakis megfelelő lehet a szervezetemnek csalódnom kellett, mert voltak olyan termékek, amelyekről INCI beauty egyetlen kattintással lerántotta leplet. Nem nézi az applikáció, hogy bio, vagy ayurvédás, vagy nagy cég gyártja e, függetlenül tesztel , nézi és értékel. Érdemes beleolvasni a kommentekbe is.

 

A saját magyar termékeimre itt néztem utána:

184420436_495569055023261_2202219811461325544_n.jpg

Ismét újratervezés. Átnézni a bio és más termékeket a háztartásban.

 

Hosszú utat tettünk meg attól a trendtől, amely elindította a fogyasztói magatartás megfigyelését az 1960-s években, amikor felismerték, jó lenne figyelembe venni azt, és neki gyártani, addig,

hogy ma az olyan trendek léteznek, amelyben a fogyasztók KORLÁTOZZÁK a fogyasztásukat, lásd: tudatos vásárlás, különféle étrendek (vegetáriánus, vegán, téné, stb.) követése, zero-waste háztartás vezetése. 

Mert változunk.

És a termékek, így a saját világunk is egyre komplexebbé válik. Látjuk, ahogy egy globális trend milyen változásokat teremtett a világunkban, látjuk miképp hathatunk egymásra, változott a higiéniára vonatkozó előfeltevéseink, és egyre többen pedig a pszichológiai nyomást is érzik a karantén időszakában felgyülemlett, de nem tisztázott félelmektől. 

Elérkeztünk a jövőkutatók által az alfa generációra vetített jövőbe, egy komplex világba. Melyik generáció képes arra, hogy átemelje az innovációkat? Amíg minden generációt érint a változás! A nagy cégek nem simogatják a hátunkat, megadják azt, amit kértünk a termékbőséget, a termék komplexitását.

 A fogyasztó most életében először mond nemet a fogyasztásra, tud válogatni és nemet is mondhat. Nem véletlen, hogy a legfiatalabb generációk, akiknek az életében több természeti katasztrófa is történt főleg gyermekkorban, ők mondják -bottom-up  építkezve-, hogy nem.

Szerző: dr. Bernschütz Mária, generációkutató, BME adjunktus

 


Szólj hozzá