2023. máj 17.
Mit indítottál el Kate!?

Mit indítottál el Kate!?

írta: Bernschütz


A médiaszereplések, díjátadók esélyt adnak bizonyos üzenetek szélesebb körű eljuttatására. Örülök, hogy végre ez a téma is megkapta a kellő figyelmet. A közösségi média hatása a mentális egészségre vitathatatlan, de úgy viselkedünk vele, mint egy olyan rokonnal, akit megtűrünk, tudjuk, hogy vannak "dolgai", csak nem mondjuk ki, nem beszélünk róla.

kate.png

 

Hát, beszéljünk róla!

Kate Winslet a díjátadó szövegében felhívta a figyelmet a közösségi média mentális egészségre gyakorolt hatására, amellyel előbb utóbb szembe kell néznünk. De nemcsak a fiatalok küzdenek ezzel. Felnőtt emberek vesznek el időben, térben órákra napjukból a mobil hálójában. Sok szakértő, tudományos kutatás vezetői a nagyszerű kutatásaikat rétegtudományos szaklapokban publikálják, de ez szerintem túlmutat az elefántcsonttoronyban ülő kutatói szerepen. Magam is, évek óta folytatok kutatásokat önszabályozás / mobilfüggőség témában.

Mi történik?

2023 március hónapban három fiataloknak szánt előadásra kaptam meghívást, mobilfüggőségről kellett beszélnem 14-16 éveseknek. Függőknek a függőségről. Sokat foglalkoztam az előadásokkal, többfélét is készítettem, és bukás lett, meg kell, hogy mondjam. Ez sokkal mélyebb, minthogy egy előadással a megoldás hintőporát rávetítsük, és letudjuk ezt a problémát, hárítsuk az egészet valakire, valamire és éljünk tovább.

Véleményem szerint sokkal többen, és sokkal jobban vagyunk függőek a mobiltól, mint gondolnánk. 

Mi a megoldás?

Megoldást én a szembenézésben látom. Hogy lássunk át saját viselkedésünkön, saját függőségeinken, és próbáljuk saját magunk szabta keretek közt tartani. A tárgy legyen értem, és ne fordítva. 0-dik pont a szembenézés. A mentálhigiénés képzésen (KRE) a krízisről tartott előadáson az előadó úgy kezdte, hogy a krízis azt jelenti, hogy az eddigi megoldási módszerek nem működnek, semmilyen kompenzáció, vagy coping technika nem megy, az egyén nem lett jobban, nem javult a helyzet, tehetetlen, így a végén az egyén BELÁTJA, hogy krízisben van. Nos, én úgy érzem, hogy sok-sok millió ember nem érzi, hogy krízis van.

74405439_540737933384503_3762011027646971904_n_1.jpg

Merre tovább? AI?

Gregg Braden kutató szerint az okostelefonra az első generáció megtűrt vendégként tekintett (X generáció), a második generáció már barátot látott benne (Y generáció), a harmadik generáció, pedig már rábízza az életét (Z generáció). Így azt látjuk, hogy két generációval később a bejövő technológiai újítások belsővé válnak. Elon Musk épp olyan chip-pel kísérletezik, amelyet az emberek agyába ültetnek, hogy irányítsák a számítógépet, megvan az a kép, ahol a tinédzser aggyal videójátékozik?

MIT egyetem épp a bőr alá ültetett chip-eket teszteli, már vannak Észak-Európában olyan jelentkező (önként) emberek, akik vállalják ezt. És több olyan videó is van fent, ahol az influencer csuklójában elhelyezett chip-pel fizet. (És vajon az influencer melyik generációnak a viselkedését befolyásolja?)

A mesterséges intelligencia elfogadási attitűdje idővel, és inkább generációval változik. Nem biztos, hogy most tisztában vagyunk azzal, hogy hová tartunk. Sajnos azonban, ez a nem tudás, nem jelenti azt, hogy nem éri kár a  mentális egészségünket.

Mi a szülők jelentősége ebben?

Példaképnek lenni. A gyermekek az attitűdöket, a viszonyulásokat a szülőktől, a barátoktól, az iskolától, a médiától veszi át. Ha az egyik csatorna nem működik, átmennek oda, ahol jön az "adás". 

Itt mi felnőttek, benne vagyunk ebben a patthelyzetben, fontos és elengedhetetlen az okostelefon, de akkor most mit tegyek?. Tolsztoj után: "Mindenki szeretné megváltoztatni a világot, de senki sem szeretné megváltoztatni saját magát." Mit jelent ez? A szülőknek előbb saját maguknak kellene tisztázni, mit jelent a mobiltelefon-önszabályozás? Milyen terhet ró ez a saját mobilozási szokásaikra? Vajon a gyermek milyen félmondatunkat vette át, és alkalmazta magára? Hogyan tudok én, mint szülő segíteni, támaszt nyújtani, példát adni arra, hogy a mobil, nem minden?

A mentálhigiénés képzésen elhangzott az addiktológus előadónk szájából, hogy az internetnek akkora a függőségi potenciálja, mint a heroinnak.  Tehát azonnal beszippant. Nem enged. És még nekünk tesz szívességet, életünk megkönnyítésében, tényleg így van? Egyáltalán nem a detox-ra gondolok, hanem a kontrollra, önszabályozásra, a természetesen egyensúlyra online-offline világ között.

Szükségünk van a természetes egyensúlyra az online, és az offline világ között.

 

Javaslatok

  • A függőség felismerése. Elsősorban a szülő, a felnőtt mobilhasználatának felülbírálata. A gyermek sémaként veszi át a szülők kapcsolódásait. Ha a szülő "szerelmes" a mobiljába, akkor neki is fontossá válik. 
  • A szülői megküzdési stratégia kialakítása: digitális detox (hely, időpont), vagy digitális önszabályozás módszere.
  • Napirend beállítása a gyermeknek, konzekvens időhasználat. Sok szülő nem tartja be a 30 percet. Figyeljünk oda arra, hogy mennyiben vagyunk konzekvensek, mert ezen az eszközön végeláthatatlan a tartalom, lenyűgöző a gyermekek számára.
  • "Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) legutóbbi ajánlása szerint a szülőknek segíteniük kell a gyerekeknek az egészséges médiafogyasztási szokásaik kialakításában. Náluk még konkrét korlátozások is szerepelnek a javaslatok között:
  • A 24 hónapnál fiatalabb gyereknek a videocsetelésen kívül nem ajánlott semmilyen képernyő.
  • A két évnél idősebbek (2-5) médiahasználatát érdemes napi egy órában maximalizálni, szintén szülővel közösen.
  • Minél később kerül be a kütyüzésbe, annál kevésbé lesz függő a gyermek.
  • Lefekvés előtt 1 órával már ne kütyüzzön.
  • "A szülőknek együtt kell nézniük a médiát a gyerekekkel, hogy segítsenek nekik megérteni, amit látnak, és alkalmazni a körülöttük lévő világra" - mondta az AAP.
  • Szülői felügyelet nélkül ne maradjon 0-6 éves korú gyerek
  • Szülői beállítások, jelszó, használati idő
  • Olyan mobiltartalmakat néző applikáció használata, amellyel lehet nézni, hogy mire mennyi időt fordítottunk. Ebből lehet felmérni a szokásokat, majd súlyozni kellene, hogy mire menjen el az idő, mert más egy tiktok, és más egy oktatási célú keresés időintervalluma. Értsük meg, hogy kell az eszköz, de kezdjük el megtanulni használni.
  • Alacsonyabb rádiófrekvenciás eszközök használata, gyermekek különösen érzékenyek (Specific Absorption Rate (SAR) , Fajlagos abszorpciós ráta)

Influencer pár a digitális önszabályozásról

-Az első mindig a felnőtt önszabályozása. Ő mennyiben tudja korlátozni, vagy legalábbis, mennyiben érzi azt, hogy ez egy fontos téma, és érdemes lenne a gyermek mentális épsége miatt szabályokat életbe léptetni. Mentális és érzelmi befektetés szükséges.
-Együtt tévézünk a gyermekekkel, és megbeszéljük mit láttunk, ha szükséges.
-Étteremben beszélgetünk a gyerekkel. Amióta csináljuk azóta sokkal közvetlenebb, mélyebb lett a kapcsolatunk a gyermekeinkkel, bevonódunk jobban.
-Amióta nincs kütyü, találtak maguknak különböző hobbykat. Nagyon találékonyak lettek, persze, kellett ehhez 1-2 hét.
-Személyesen intézzük a barátainkkal, vagy az ő barátaival a beszélgetéseket. Offline, mint online.
-Nem ismerek olyan szülőt, aki nem találta problémának a sok kütyüzést.
-Ha minket látnak kütyüzni, akkor azt szoktuk mondani, hogy számunkra ez egy munkaeszköz, a munkánk része, amiért így tudunk élni. Nem vagyunk egyformák, ők a gyermekeink, mi pedig a szüleik. De sosem feledkezünk meg arról, hogy szabályozzuk a saját kütyüfogyasztásunkat.
-Igen, unatkoznak majd eleinte. De az unatkozás után, kitalálja majd mivel foglalja el magát, és ott kezdődik a fejlődés, mert a technológia mindent a szeme elé hoz, nem kell 1 mp-ig sem unatkoznia, sem gondolkodnia, milyen cselekedet, gondolat lenne a jó.
-Ha a barátainkhoz megyünk, szólunk előre a saját szabályainkról, arról, hogy mi nem preferáljuk a kütyüzést, inkább azt, hogy együtt játszanak, így tegyék el a kütyüket. Általában szeretni szokták. De idő kellett, amire megszokták a barátok.
-Hogyan lehet ezt elkezdeni? Önmagunk szabályozása az első. Közös döntés a társsal. Eltenni az összes távirányítót, minden, de minden jelszót átalakítani. Minden forrást el kell apasztani. LISTÁT kell írni arról, hogy mi érdekli a gyermekeinket. Az érdeklődési körök alapján vegyünk játékokat, rengeteg könyvet. Igen, a ház kissé telített lesz a sok terméktől, és igen, első időkben dacból nem nyúlnak hozzá, de előbb utóbb megközelítik és megnézegetik az őket érdeklő, az őket körülvevő hasznos dolgokat.
- Mikortól érdemes a gyerek kezébe kütyüt adni? Ez nem a kortól függ, hanem a gyerek gondolkodási módjától (angolul a mindset szót használta)."

 


Szerző: dr. Bernschütz Mária, generációkutató, képződő mentálhigiénés szakember (KRE)


Szólj hozzá

videojáték anyaság y generáció önszabályozás influencer digitális diéta zgeneráció digitális detox alfa generáció generaciokutatas digitális önszabályozás