2023. jan 03.
Insta-szünet

Insta-szünet

írta: Bernschütz


Egy közösségi médiában ismert  jógaoktató 3 napja jelentette be, hogy  szünetet tart, mert nem találja az egyensúlyt, és amíg nem tudja visszanyerni önmagát addig pihenteti. 

www_tvn_hu_48d604efc4d3384591ef9c0bccba2f1f.jpg

2019-ben kezdtem el kutatóként azzal foglalkozni, hogy a digitális világ túlkapásaival szemben, vagy mellett, képviseljem az önszabályozást.  

Abban hiszek, hogy amiről kutatok, annak mutassam meg a megoldását is. Ezen dolgozom azóta is. Széllel szemben is. Mert úgy vettem észre, hogy ez kényes téma. Főképp szülőknél. Mert a gyermek mobilinternetezési szokásairól a szülő tehet. És amíg a környezetet szeretnénk megváltoztatni, saját magunk helyett, ez érzékeny téma lesz.

Minden függőséget megelőzi a be (fel)ismerés. 2019-s kutatási eredményekből azt mondhatom, hogy kevesen érzik magukat erősen függőknek a mobiltól. Covid óta szerintem ez az arány megváltozott. 

Én függő vagyok. Folyamatosan figyelem az internetezéssel töltött időmet. Egyszer otthon hagytam a mobilomat és a 30 perces buszutazásom alatt, számoltam, 34-szer szerettem volna csak úgy valami miatt a mobilhoz nyúlni, egy jegyzetért egy telefonhívásért, egy időmegnézésért stb. 

A jógaoktató bejelentése végén idézte Simon Sinek videóját, amit megnéztem és kijegyzeteltem.

Íme:

-muszáj életünkben megtalálni újra az egyensúlyt, amit a kütyü billentett ki, pl. fantomcsörgések, és az erős dopamin löket értesítések hallatán;

-túl sok dopamin függéshez vezet;

-legjobban a GYERMEKEKre hat; 

-azonnali elismerés, jutalmazás rendszerére épít a közösségi média (like) és a videójátékozás (szintek), így türelmetlenekké válnak, minden lassabb folyamatnál. Itt hozta még példaként azt a fiatalt, aki 8 hónap után egy cégnél teljesen leértékelte magát, mert nem ért el komoly hatást a vállalatnál, pedig MÁR 8 hónapja ott dolgozott!! Megszokta, hogy azonnal van hatása annak, amit tesz, pl like, komment. Mivel nem ért el hatást, könnyen érezheti a fiatal, hogy továbbmenne, talán máshol lesz hatása. (impact);

-korhoz kötünk bizonyos termékek fogyasztását, pl. alkohol, cigaretta, de az internetet már pici koruk óta engedélyezik a szülők. Simon Sinek szerint már eleve FÜGGŐSÉGGEL  nő fel a gyermek;

-az azonnalitás miatt eltűnik az időérzékelésük;

-kirekesztődnek a mobil, laptop elé;

-depressziósokká válnak (azt állítja, hogy egyre több depresszióval küzdő fiatal lesz és  nő öngyilkosok száma);

-s ezek a tényezők vezetnek ahhoz, hogy egyre alacsonyabb lesz az önbecslésük, amely számos más életterületet érint;

-legtöbb fiatal nem zárja le a kapcsolatait, csak eltűnnek a másik életéből ghosting;

-INSTANT élnek:  randihoz, filmhez, munkához jutnak azonnal appok segítségével. Semmi "hivatalos" türelmi idő;

-HR szakemberek ezt a fajta önbecslési problémát nem kezelik sehogy;

-ezt a túlingerlést az agyuk nehezen követi le (már egy 2 évesnek is 20 perc internet 1,5 napjába kerül, hogy feldolgozza, akkor mit várunk 6 óra mobilozás után, felnőtteknek mennyi idő kell?);

-Sinek nem ajánlja sem az iskolába, sem az ebédlőbe, sem a hálószobába a mobilt.

 Mentálhigiénés oktatóm szavait átalakítva, én a gyermekek idegrendszere mellett vagyok. 

Imádom a januárt, ilyenkor minden teljesen tiszta, így én is arra gondolok, hogy újra előveszem a digitális detox ötletet. A routert éjszakánként már lekapcsolom 1 éve minden este, mert érzékelhető a különbség a lakásban.  Tavaly pont ilyenkor tartottam detoxot, és nem könnyű, és igen hosszú lett az a nap, de a mobil csak egy eszköz, nem az életem irányítója. 

74405439_540737933384503_3762011027646971904_n_1.jpg

És miért a Tolsztoj idézet? 

Mert tűpontos, a változást mindig saját magunkon kívül érezzük. Másnak van szüksége rá, mi köszönjük, jól vagyunk. Pedig nagyon egyszerű, amint te változol, mások is megkérdik, hogy mitől vagy ilyen jól, és példáddal mások világát is jobbá teszed. Egyre fontosabb lesz az emberi psziché, nemcsak a magánéleti problémák, hanem a munkahelyi és már a technológia viszonyában is. Hiszek az emberekben, hiszem, hogy az önszabályozás témája 10 éven belül elfogadott lesz, mert minden a fejben dől el.

 

Te mikor tartottál digitális detoxot?

 

Szerző: Bernschütz Mária, mentálhigiénés szakképzést végző kutató 

 


Szólj hozzá

instagram digitális diéta digitális detox digitális önszabályozás