2022. feb 11.
Vajon hat a fiatalok önképére a sok retusált kép?

Vajon hat a fiatalok önképére a sok retusált kép?

írta: Bernschütz


A közösségi média szerves részét képezi a fiatal generáció mindennapjainak, az idő előrehaladtával egyre nagyobb tömegek, generációk válnak aktív felhasználókká. Vannak azonban olyan felhasználók is köztük, akiket influencereknek nevezünk, akik nemcsak kapcsolattartás, illetve kikapcsolódás és inspirációmerítés céljából használják ezeket a népszerű felületeket. Számukra bevételi forrást jelentenek a közösségi oldalak, ahol az elvállalt megkereséseknek eleget téve reklámoznak egy adott terméket vagy szolgáltatást, ami számukra bevált, hasznosnak tartják, legalábbis ezt hirdetik. Hiszen számos alkalommal fut bele az ember hiteltelenségbe a közösségi oldalakon. Többek között ezt  is tanulmányoztam kutatásom során, illetve a retusálás tényét valamint mértékét és annak szükségességét. Németh Kinga kutatásának eredményeiről olvastok.

 

Ahogy az lenni szokott az esetek többségében, az éremnek mindig két oldala van. Így természetesen a közösségi oldalaknak is van számos negatív tulajdonsága. Az ember természetéből adódóan igyekszik a legjobb formáját prezentálni a közösségi oldalain, amihez esetenként alkalmaz utómunkálatokat, ki többet, ki kevesebbet. Ennek okán gyakran találkozhatunk egy hamis, valótlan valósággal, ami okozhat önbizalomhiányt, illetve csorbát ejthet az énképen, aminek súlyos következményei is lehetnek.

 khloe_widelg.jpg

Fotó: Kloe Kardishian elhíresült túlretusált képe

Kutatásom, hipotézisek

A kutatást kvalitatív módon, mélyinterjúk segítségével végeztem. 6 Z-generációs nő foglalta össze gondolatait, mesélte el tapasztalatait. Ugyan az interjúk hólabda-mintavétel alapján készültek, tehát az interjúalanyokat egyénileg választottam, bár ügyeltem arra, hogy semmilyen kapcsolat ne legyen köztük. Az úgynevezett csoportnyomás elkerülése végett készültek egyénileg az interjúk és nem fókuszcsoportos módszerrel, hiszen a téma intim mivolta is ezt követelte.

A három fő szempont, azaz hipotézis segítségével vizsgálódtam, amelyek az alábbiakban olvashatók:

1.hipotézis

„A retusált képek láttán a kutatásban résztvevő serdülő fiúk és lányok testi önbecsülése csökken”

A hipotézis a vizsgált körben elutasításra került.

A megkérdezettek 67%-a elutasította, hogy valaha is csökkent volna az önbecsélük a retusált tartalmak hatására. Ennek ellenére kivétel nélkül mindenki ismerősi körében tapasztalt már kisebb, esetenként nagyobb mértékű depressziót vagy más jellegű negatív hatást. Azonban, azoknál akiknél fellépett ez a folyamat komolyabb következményekkel járt. Ugyan orvosi segítségre nem volt szükségük, de a család és a barátok támogatása elengedhetetlennek bizonyult annak érdekében, hogy újra tisztán lássanak, és megtanulják értékelni önmagukat. Véleményem szerint is érdemes külső segítséghez folyamodni, akár szakemberhez is, amennyiben egyénileg nem sikerül legyőzni magunkban a megfelelési kényszert, illetve a csalódottság érzését, aminek következtében kevesebbnek látjuk önmagunkat. Fontos a tudatosság, hogy ne higgyünk el mindent, amit a közösségi oldalakon látunk!

2.hipotézis

„Az Instagram befolyásolja a vizsgálatban részt vett Z-generációs lányok női testképét”

A hipotézist nem sikerült sem elfogadni, sem elvetni.

A megkérdezett hat hölgy közül hárman is beszámoltak arról, hogy változott női testképük az Instagram hatására, ha ugyan csak ideiglenesen is. Változást alkalmaztak ennek hatására akár a külső megjelenésükön is (pl.hajfestés, fogyókúra). Ezzel szemben a másik három hölgy számára nem bírt befolyással az Instagram női testképére, amit azzal indokoltak, hogy rendkívül szkeptikusan állnak a közösségi média oldalakon prezentált képekhez, így könnyen észreveszik a szerkesztési utómunkálatokat, túlzott mértékű photoshop-ot. Emellett posztolási szokásaikról is beszámoltak, illetve, hogy mennyire fontos számukra a kedvelések száma, amit mindannyian egyöntetűen elutasítottak. Ellenben azzal a kutatással meglepő eredmény jött ki, amire a hipotézisem állítottam, hiszen azon kutatás alapján a fiatalok számára igenis fontosak a kedvelések és hozzászólások mennyisége egy adott tartalom alatt, illetve jobbára azokban az idősávokban posztolják képeiket, amikor a legtöbben elérhetők a közösségi média oldalon.

3.hipotézis

„Az influencerek nagy hatást gyakorolnak a kutatásban szereplő Z-generáció fogyasztóira”

A hipotézis elfogadásra került.

A megkérdezettek 67%-a vásárolt már influencerek hatására. Ugyan érte már őket rossz tapasztalat, de többnyire pozitív tapasztalatokról számoltak be, amit annak köszönhetnek, hogy alaposabban utána jártak az adott terméknek, amit egy influencer hatására megvásárolni készültek. Többen ehhez a témához is rendkívül szkeptikusan állnak, hiszen felmerül bennük annak gondolata, hogy a fizetett tartalom miatt olyan terméket vagy szolgáltatást is népszerűsítenek követőik körében, ami nem vagy nem feltétlenül vált be nekik, de szükségük van a posztért kapott fizetett hirdetésre.

Meglátásom szerint mindig érdemes utánajárni egy terméknek mielőtt megvásárolnánk, hiszen így bizonyosodhatunk meg annak összetételéről és hasznosságáról leginkább, és bár természetesen nem mindenki számára válik be ugyanaz a termék, így könnyebben kiküszöbölhetjük a csalódást.

 

Összegzés

A női énkép, mint olyan talán minden hölgy számára intim és belsőséges. Őszintén bevallani az élményeit, átalakulását, magáról alkotott képét, ami az internet, az Instagram, a retusált képek, a megfelelési kényszer sokszor átformálnak, nem feltétlenül könnyű.

Viszont a jelenlegi életünkben, amit minden nap körülölel a közösségi média, és oly sokan küzdenek önértékelési problémákkal a tökéletes képek miatt, nagyon fontosnak tartom ezt a témát kutatni, megoldási utakat keresni, ami egy rendkívül izgalmas projekt. Az általam végzett kutatás reprezentálta számomra, hogy igenis nagy befolyással bírnak napjainkban a véleményvezérek. Kivétel nélkül minden interjú alany követ közülük néhányat, akik megoszthatnak számukra és mindannyiunk számára érdekes, hasznos tartalmakat. Ám fontos a tudatosság és, hogy nyitott szemmel járjunk a közösségi médiában, mind a termékek vásárlása, mind pedig az énképünk megóvása esetén!

Szerző: Németh Kinga, BME, Bsc


Szólj hozzá

híresség z generáció influencer zgeneráció Z generáció mobilmédia-tartalom mobiltartalom-fogyasztás