Ezek a mai fiatalok?!
Különös sárba tiprás folyik a tiktokon a fiatalok közt. Az egész jelenség olyan, mint egy új hype. A fiatal Z generáció sztereotíp mondatokkal és kifigurázással lejáratja Y generációs fiatalokat.
Ezek a fiatalok...
Már Szókrátesz is megmondta:
Fiatalságunk [...] rosszul nevelt, fittyet hány a tekintélyre és semmiféle tiszteletet nem tanúsít az idősek iránt.
Mindig is volt, és mindig is lesz más csoportok, generációk közötti ellentét. Az viszont igen érdekes, hogy egyes generációknál hogy alakul a mediális tér, a kánon, a csatorna, ahol megnyilvánul. Ahogy Szókrátesz emberekhez szólt, verbálisan fejezve ki véleményét, addig X, baby boomerek telefonon, SMS-ben értekeznek, úgy a fiatalok a közösségi média csatornáját alkalmazzák. Az internet az elsődleges kommunikációs csatornájuk. A szocializációjuk első 10 évében jelentős szerepet kapott a kütyü, amelyet sokszor szüleik, felnőtt rokonok, testvérek adtak kezükbe. Azért is hívjuk ezeket a generációkat digitális bennszülőtteknek. Így a kommunikációjukban természetesen így változik az érintettek köre. Mivel hamar érik el kohorsztársaikat szintén általuk használt csatornákon (tiktok, USA-ban twitteren), így ott jelent meg a legújabb hype, vagy challenge. Tömegesen elindult az egymást lejarató "párbeszéd", merthogy tiktokon az Y generációsok is felvették a kesztyűt, hogy megvédjék magukat, kiálljanak önmagukért, de a tiktok többsége nem Y generációsokból áll.
"Millennials have no drip" - Nincs stílusa az Y generációsoknak
Magának a #bullymillennials hashtagnek a tiktokon 2,4 milliós megtekintésnél tart. De több hashtag is foglalkozik eme témával. A kommentekben így egymást hergelik a fiatalok, egymás ellen. ( Harry Potter házzal, doggo-vak, reggeli kávézással, esti borozással, felnőttségekkel gúnyolják az Y generációsokat).
Külön "érdekesség", hogy nem szülő - gyermek generációk, hanem egymást követő generációk bántják egymást.
Ok, boomer - másképpen
A kommentekben sokan előhozzák azt is, hogy a Y generációsok nem csoda hogy ilyenek, mert baby boomerek nevelték.
Ugye emlékezünk még 2019 novemberében kipattant, de jóval korábbra datálható, ok boomer jelenségre? Ott épp mindkét idézett generációt Z, és Y-t is megvádolták azzal, hogy sosem nőnek fel. Óriási port kavart ez a tiktokon, már 3,4 milllárd megtekintést ér el.
A jelenségről kérdeztek az RTL Klub reggeli műsorában, megnézhető innen
Összegzés
A hype jelenség lényege a csordaszellem, a követés. Nemcsak a megtekintések száma magas, hanem a kommenteké is. Az online világban az anoním módon való megnyilvánulás, amely burkoltan, vagy nyíltan erőszakos, agresszív, igen gyakori. És ebben a témában is láthatunk jó párat. A tiktok szabályozása, pedig a tulajdonlást tekintve, a kínai szabályozás alá tartozik.
Viszont ne csak a rosszat lássuk, rengeteg pozitív challenge és hype terjed a tiktokon, amely sok kedvességet, pozitív hullámot indít el. Ez csak egy szelete a tiktoknak.
Minden nap megszűnik valami, amiért az ember szomorkodik, de mindig születik valami új, amiért érdemes élni és küzdeni." (Hérakleitosz)
Még a tiktokon is.
Szerző: Bernschütz Mária
Szólj hozzá