2019. dec 22.
Hatgenerációs karácsony

Hatgenerációs karácsony

írta: Bernschütz


Magyarországon hat generáció él egymás mellett, hat szocializáció, hatféle gyerekkor, hatféle értékképviselet. Vajon, hogy tudnak együtt ünnepelni? Kinek, mit jelent a karácsony? Mit jelent az ajándék? Ilyenkor van a kompromisszumoknak a helye, engedmények kezelése. A generációk egyre gyorsabban váltják egymást, a digitalizáció mindent átalakít, még a családi ünnepeket is. A lényeg, mint minden generációs témánál: a megértés. Egymás motivációjának megértése. Nincs ennél jobb alkalom erre, mint a szeretet ünnepe.

[Az olvasási idő 7 perc.]

A szeretet ünnepe a karácsony, egy olyan ünnep, amelyet átszőnek a szokások, és a családi összejövetelek. Így kicsik és nagyok is találkoznak, ahogy találkozik a saját értékfelfogásuk is.

family-sitting-near-dining-table-and-eating-food-3171157.jpg

F: cottonbro, pexels.com

Mit is jelent a szeretet?

Az emberi fejlődésnek meghatározó korszaka a gyerekkor, az, amit a gyermekkorban érez, tapasztal, az a hatással lesz felnőttkorára is, értékeire, beállítódásaira. Így mondhatjuk a generációelméletet, a "felnőttkori" szocializációs elméletnek, hiszen a gyerekkorban átéltek hosszútávon nyomot hagynak életünkben.

Véleményem szerint a szeretet szóval, fogalommal is elcsúszásban vagyunk. Lehet az oka, a média, a mesék, a regények, a videójáték, stb.

A szeretet egyszerre elfogadás és átadás, amelyben nincs benne az elvárás. Pedig az ünnep csupa elvárás.

És az elcsúszott szeretet "értékek" is másképp alakulnak generációkon keresztül. Az ajándékok is elvárásokat gerjesztenek, ki és mennyit ad majd nekem, hogyan viszonozom, mi legyen benne, mivel tudnám meglepni, évről évre emeljem a tétet az ajándékokat tekintve? És az ajándékot kevesen nézik úgy, hogy a másiknak valóban ajándék-e? A másik mit szeretne pontosan? Valóban azt szeretné a másik, amit én adok neki? 

Veteránok, baby boomer generáció (nagyszülők, dédszülők)

Minőségi időt szeretnének tölteni a családjukkal. Legszívesebben egész nap csak a nappaliban lennének és néznék a családjukat, el sem tévesztenék szemük elől őket.  

X generációs szülők (nagy gyermekes szülők)

Ők leginkább nyugalmat kérnének, de ők, azok akik a legtöbbet tesznek bele az ünnepbe. Takarítás, vendégfogadás, többféle fajta étel készítése. Emberek (el)fogadása, különböző családtagok véleményének összehangolása, a család "tüzének" fenntartása, mindenki csitítása a fő feladatuk. Ők azok, akik leginkább megérdemlik a pihenést, a nyugalmat, csak nem kapják meg, de ők ezen feladatokban teljesen felőrlődnek.

Y generációs fiatalok

Önkifejezés minden  szinten. Csupa élmény a karácsony. A pinterestről keresnek képek, amely alapján csinálnak kopogtatót, adventi koszorút. Kiskávézókban találkoznak a barátaikkal, és kipróbálják a legújabb xmas kávékat, vagy csak elmennek 3d-s lézershowt megnézni a Bazilikához. Számukra teljesen elfogadható, hogy több családot és barátot látogatnak meg az ünnepeken, akár egy napon. Vagy az ünnepet egy wellness szállodában töltik, távol mindentől. Önállónak érzik már magukat ahhoz, hogy döntsenek, hol szeretnének lenni ünnepekkor, és kivel. Szeretik megválogatni azokat, akikkel együtt vannak.

men-and-women-standing-infront-of-dining-table-1655329.jpg

F: Lisa Cotis, pexels.com

Z generációs fiatalok, és alfa generációs kisgyermekek

Alig várják, hogy ledobhassák a hátizsákjukat, benne még az aznapi uzsonna, amit csak jövőre vesznek ki belőle, bepakolásnál. Így legálisan a szünetben is online többjátékos videógame-mel töltsék az időt, összekötve többed magukkal. Filmek, sorozatok éjjel -nappal, influencerek nézegetése tölti ki mindennapjaikat. Lányok készülnek a Szilveszterre, partira keresnek szuper cuccokat. Saját idejüket maguk osztják be, szeretik ha maguk oszthatják be, s ehhez nagyban hozzásegített a sok kütyü és algoritmus, valamint program, amelyek még azt is megmondják, mikor jön a 7-s busz, mondva mennyi időd van. Így az idejükkel ők maguk rendelkeznek, vagy azt gondolják. Amit fontosnak tartanak, arra időt fordítanak. Itt értékelhető a kompromisszum, és a digitális szerződés, ha ők még egy családban élnek a szülőkkel.

Mert nemcsak a hétköznapokra, a hétvégékre, hanem az ünnepekre is kellene digitális szerződést kötni a gyerekekkel. 

smiling-woman-sitting-beside-boy-at-the-table-3171206.jpgF: cottonbro, pexels.com

A gyermekek kütyüzési idejét lehet karban tartani különböző mobilmédia-tartalom fogyasztást mérő eszközök, applikációk letöltésével. Szabályosan látható, hogy épp aznap mennyi ideig nézett youtube-t, és ha letelt a megengedett idő, hiszen pontosan mutatja az eszköz, akkor jöhet segíteni (pl. Stayfree alkalmazás).

Látni kell, hogy a sokféle szocializáció sokféle sajátos képet alakít ki bennünk, és másképpen értelmezzük az ünnep szentségét, főleg a szeretet ünnepén. Kihívás a szeretet ünnepén, csak magát a szeretetet gyakorolni, a feltétel nélküli szeretetet, az elfogadás, és átadás élményét. Ezt is meg kell tanulnunk együtt, családként értelmezni, ahelyett, hogy vita és szorongás legyen a vége.

 És hogy ki kössön kompromisszumot?

Nehéz lenne azt mondani, hogy kijelölünk egy generációt, egy csoportot, akinek mindenképp kompromisszumot kell kötnie a többieknek meg nem.

A fiatal generációk pont a transzparenciára, a mellérendeltségre tanítanak minket. Arra kényszerít eme helyzet, hogy együtt oldjuk meg.

Merthogy igenis be lehet vonni őket is, munkába is, a családi szokásokba is, de legyenek a szabályok tisztázva előre, és tudják, mire mennyi idő megy el. Legyünk ezzel rugalmasak feléjük, hogy ezt valahogy megpróbáljuk átgondolni. 

Abba is bele lehet gondolni, ha a kütyüzés bármilyen formája zavar minket, hogy ők, pedig azt gondolják hogy "ti felnőttek adtátok kezembe a kütyüt", miért gondoljátok, hogy majd nem használom. Piaget gyermekfejlődéssel foglalkozó pszichológus szerint a gyermekek tiszta lappal érkeznek, és sémákat alakítanak ki, azok alapján, amit látnak, van, ami megerősítést nyer, van, ami nem. Tehát, ha a szülő monitor előtt ül sokat, akkor azt látja a gyermek, hogy a szülőjének van kapcsolódása/kapcsolata a monitorral, kütyüvel, a gyerek nem különbözteti meg, hogy milyen motivációval ül le a szülő, munka vagy szórakozás miatt kütyüzik. Tehát először is, ezeken a dolgokon kellene elgondolkodni. Sajnos sokszor a gyermek mobilfüggősége, videójáték-függősége a szülők, valamint a felnőttek viselkedéséből ered. Nem győzőm említeni, hogy a felnőtt lepte meg a gamer laptoppal, számítógéppel. Sok szülő arról számol be nekem, hogy azért veszi a jó kütyüt, hogy a gyerek ne maradjon le. Bízzunk a gyermek képességeiben, ha már 3 évesen kezel egy youtube-t, akkor be tudja hozni bármilyen szintű lemaradását, ha ilyen létezik egyáltalán.

Az ajándékok kérdése

Az ajándék mindenkinek mást jelent. Minden egyes generációnál másképp jelenik meg az ajándék. Az ajándék fogalmát a média, a filmek, a kultúra, a referenciacsoport stb. formálja. Kihívás kilépni ebből a sorból, de idén azt látom, hogy sok család gondolja úgy, hogy az ajándék a családdal töltött idő és az étel. És nincs szükség másra. Szeretnék idézni még egy neves gyermekpszichológust Kim John Payne-t (Egyszerűbb gyerekkor című könyv íróját), aki szerint 

a sok termék, a sebesség, a sok információ és a sok választás teszi egyszerűen érthetetlenné a fiataloknak a saját életük élvezetét.

Amíg a szülők szeretnék még több termékkel ellátni a gyermeküket, úgy komplikálják közben az életüket, és a függőségek révén önmaguk életét is. Ő az aki,úgy írta le az internetet az életünkben, mint a béka és a forró víz esetét: a béka a forró vízbe egyáltalán nem ugrik bele, érzi a vesztét és nem jó, de ha a békát hideg vízbe tesszük és alágyújtunk nem veszi észre és megfő. Valahogy így vagyunk mi is az internettel, egyszerűen alágyújtottak nekünk és a szülő, a nagyszülő, valamint a gyermek együtt fövünk a lábosban. Ki-ki a saját szokásait alakítva ki. 2014-ben az egyik videovlogger feltette azt a kérdést, hogy te mit kaptál karácsonyra, és a 400 komment  döntő részében a fiatalok, arról számoltak be, hogy laptopot, telefont, vagy kamerát kaptak.

Az eltérő generációk eltérő ajándékokban látják a megoldást: az idősebbek könyvet adnak és időtöltést ajánlanak fel magukkal, a felnőttek élményt adnak másoknak színház, koncert,  a fiatalok - ha van pénzük- abból vásárolnak,  vagy készítenek valamit, vagy egyszerűen kihagyják eme kérdést. Így kevésbé nézzük meg azt, hogy a másik mit szeretne, magunkból indulunk ki. Minap rádióinterjút adtam a Spirit Fm-nek, és ott felmerült a társasjáték kérdése, mint ajándék. Szerintem ez tipikus esete ennek a félreértésnek, mert mint ő is, én is társasoztam gyermekkoromban és igen, abban a korban teljesen elfogadható volt ez, de miért gondoljuk, hogy ez teljesen elfogadható a mostani gyermekeknek is? Arany középút: érdeklődjünk afelől, hogy őket ez érdekli, gondoljuk át ők mennyiben csapatjátékosok offline? Én most itt érzékeny kérdéseket érintek, de lehet, hogy a társasjáték mai megfelelője a minecraft, minden változik, a játékok is.

Mi is az értelme az ajándékozás anyagiasságának?

Ebben az anyagias világban, egyfajta kompenzációt jelent. Mit kompenzálunk? A kieső időt, amit nem együtt töltöttünk, vagy az érzelmeket, vagy egyszerűen bocsánatot kérünk vele. A szülők sokszor  kompenzálják a gyermekük iskolai kötelezettségeit, iskolai fáradalmaikat. Arany középút. Nem kell elszállni az ajándékozás értékével sem, sőt a tárgyával sem. Ahogy Payne mondta egyszerűsítsük életüket, mint bonyolítsuk. Van olyan amerikai blogger, aki kisgyermekének 4 db  játékot vett meg, az agya megfelelő fejlődését figyelembe véve, és megkérte a barátait ismerőseit, hogy ne is hozzanak több játékot neki, ennyi elég. 

Amikor a gyermekeink ajándékáról döntünk hallgassuk meg őket mit szeretnének, kérjünk tőlük egy jó hosszú listát, nézzük meg előtte, hogy mennyit tudunk erre szánni, mennyiben fejleszti ez őt, vagy zavarja össze, valóban szükséges-e a termék.

ÉS természetesen nézzünk magunkba, hogy kompenzálni szeretnénk-e valamiért a gyermeket. A szeretet-, és időhiányért tehetünk-e?

Ahol saját kutatási eredményem volt azt jelöltem, ahol mástól vettem át szó szerint, szintén hivatkoztam. Minden egyéb, saját kutatásaim eredménye.  Az olvasottakat kezeljük rugalmasan, arany középút az értékelésnél is.

Áldott, békés karácsonyi ünnepeket kívánok!

 

 Szerző: Bernschütz Mária, Ph.D., generációkutató, BME adjunktusa

 

 

 

 

 

 

 


Szólj hozzá