2024. nov 08.
"A fehérneműs influencer lánynak nincs kapunyitási pánikja"

"A fehérneműs influencer lánynak nincs kapunyitási pánikja"

írta: Bernschütz


Azt tartják az agykutatók, neurológusok, hogy az agy információfeldolgozása korlátozott. Egy idő után „kisül”, mint egy túlhasznált elektromos eszköz. Így vagyunk mi emberek is a túl sok lehetőséggel szemben. Too much, ahogy az angolok mondanák. Nem bírjuk.

 

Ezen a szorongáson alapul számtalan kutatási eredmény.

Először ezzel médiagazdaságtan oktatásában találkoztam, amikor 116 csatorna volt beköttetve egy átlagos egyesült államokbeli otthonba, és az emberek 2-3 csatornát használtak belőle, és a kutatás célja az volt, hogy felmérjék, hogy miért nem száguldoznak, szörfölnek a tévécsatornák között. Mert megcsömörlik az ember a túl sok lehetőségtől.

Payne gyermekpszichológus könyvében külön kitér arra, hogy a mai gyerekeket túl sok játék veszi körül, emiatt nem tud dönteni, külön kéri a szülőket, hogy kevés ingerlő játékkal vegyék körül a gyermeket.

Kerekasztal beszélgetés a kapunyitási pánikról

Z generációs fiatal hallgatók hívtak meg kerekasztal beszélgetésre a kapunyitási pánikkal kapcsolatban. A moderátor dr. Székely Levente szociológus, kutató volt, rajtam kívül Keserű Balázs – A 2023-as Az Álommeló győztese!, és Bíró Bence Péter – Pszichológus, sémakonzulens, illetve Dóczi Attila – A "Tanulom Magam" YouTube csatorna alapítója vett részt. (A blog címe a beszélgetésben hangzott el. Itt csak egy rövid összefoglalót készítettem.)

img_20241108_113846.jpg

Az Y generáció volt az első, aki számára megnyílt a lehetőségek kapuja: a NYUGAT. Először lehetett külföldre menni ösztöndíjjal, vagy ott maradni gyakorlatra is (Erasmus pályázatok). Azokat a nyelveket, amelyeket általános óta tanultak, tudták azon a területen, anyanyelvűekkel gyakorolni.

Számukra jelent meg először az is, hogy amikor elsősök voltak, akkor még nem volt az a pozíció, amit már végzősként jelentkeztek rá. Túl gyors volt az átmenet, konkréten a közösségi médiaszakértő, vagy influencer menedzser, nem tudta mi az, amikor még jelentkezett az egyetemre.

Azóta is tart ez a fajta instabilitás a piacon. Nem tudhatod mi leszel, ha nagy leszel. Még talán az oktatók sem látják.

A bizonytalanság nem segít Y, illetve Z generációsok szorongásán.

Előtte lévő generációkban annyira nem jelent meg ez a fajta szorongás, vagy pánik. nyilvánvaló, hogy a kornak megfelelő kényszer akkor is létezett, megfelelni apuka, anyuka által számunkra tervezett életnek. De az a mérhetetlen információdömping lehetőségről, még külön neve is van annak a szorongásnak, ami a közösségi oldalon lévő információk lemaradásából ered: FOMO (fear of missing out). Tehát, ez a fajta adatáramlat korábban nem létezett, sőt még inkább titkolt dolog volt.

A fejlődéselmélet nagy alakja Erikson identitáskrízisnek nevezi, fiatal felnőtt létbe való belépést, ez a kapunyitási pánik, ennek a válságnak kitolódása, elhúzódása.

Mit jelent a mai Y, Z generációnak a kapunyitási pánik?

Három területet különböztetnek meg a szakértők, ahol a különböző lehetőségek belépése komoly idegrendszeri kimerülést okoz a fiataloknak.

1, pénzügyi, és érzelmi leválás a szülőkről. Ezt a jelenséget hívják mamahotelnek, erről már korábban írtam, de ennek a hatása jóval nagyobb és átfogóbb a magyar gazdaságra, népességre, mint amit mi gondolnánk.

2, Karrier – munkahely keresés. Kivé váljak? Mivé váljak? Ahogy írtam itt a posztban, valaminek képeztek, de van-e ilyen pozíció még a piacon, milyen más pozíciók léteznek még ezzel a végzettséggel? Valójában örömből csinálom ezt? Ez nekem a hobbym? Tudni kell, hogy a Z generáció munkájára hobbyként tekint. Amit élvezetből csinál. Valóban így alakul a végzettség megszerzésénél, hogy élvezetet nyújt neki? Másképpen gondolkodnak a munkáról a fiatalok. Emiatt könnyen elképzelhető, hogy még egy felsőoktatást elvégez, még képzi magát, külföldre megy ösztöndíjra, nyelvet tanul, vagy olyan helyen helyezkedik el, ami nem a végzettségéhez kapcsolódik. Mert elhúzza a döntést, hiszen hobbyt keres magának, egy küldetést, egy szenvedélyt, ami kitart. Persze ide tartozik az önmegvalósítás is, a jelmondata: Az én sikerem, az én munkám, én vagyok!

3, Párkapcsolat. Ez szorosan összefügg a mamahotel jelenséggel. Az online társkeresés idejében, saját Tinder kutatásomra gondolok, elveszettek vagyunk, esendőek. Ahogy a tévécsatorna váltogatók a sokféle kínálattal szemben, az egyén is esendő, sokféle társ-lehetőség láttán. És váltunk az első red flagnél, és jön a következő hét a következő 151 lehetőség, de kifárad a lélek. Hogyan alapozhatnak erre mondjuk egy20 éves hitellel kapcsolatban? Hogyan indulhat el így az élet?

Megkérdeztem a jelenlévő fiatalokat, hogy melyikükben él a kapunyitási pánik? Közel 90%-a feltette a kezét, érintett ebben.

Mind a három meghívott vendég is beszámolt a saját kapunyitási pánikjaikról, mert több is volt, középiskolai pánik, hogy milyen fakultációt vegyek fel, mert ez majd behatárolja az egyetemek lehetőségét, majd az egyetemválasztás pánikja, akkor volt egy résztvevő, aki azért választotta azt a szakot, mert olyan pozíciói létezett, és létezni is fog. De ő például egy stabil állást adott fel, az influencer tartalom gyártás miatt, és ez is szorongással járt a covid idejében pláne, de nem adta fel, és ma már sikeres influencer.

Mit lehet támogatásként átadni?

Mindegyik vendég a saját szorongását a saját megküzdési módszerével csökkentette. Keserű Balázs azt az egyszerű példát javasolta a fiataloknak, hogy bontsa le a nagy célját, kisebbekre, majd kisebbekre, és nézze meg, ha van egy egyéves célja, akkor neki most mit kell ahhoz tennie, hogy ezt el tudja érni. Ő ezzel a kitartással, küzdéssel nyerte meg az Álommeló című műsort, és vezet nagycéget.

Bíró Bence Péter, saját tartalmaival ingyen támogatja a közösséget, emellett a chat GPT-t ajánlotta, hogy állítsák be a coach funkcióját és kezdjenek 1-1 kérdések-válaszok lehetőséggel személyre szabott coach konzultációba.

Dóczi Attila, elkötelezettsége és tartalmai eleve segítik az eltévedteket, hogy ismerjék meg önmagukat az emberek. Saját álma az, hogy saját Tanulom magam Akadémiát hoz létre, legyen így!

 Mit mond a szakirodalom?

Forduljanak a családhoz, a barátokhoz, már ott a helyszínen is segítség volt az többeknek, hogy látták, hogy más is ebben a cipőben van. A szakemberek támogatását is lehet kérni a Z generáció az első olyan generáció, aki nyitott a mentálhigiénés tanácsadás, pszichológiai konzultáció felé. Vagy akár alternatív eszközökhöz is lehet fordulni, mint családállítás, vagy kineziológia. Jó lehetőség még a sport, a Ne pánikolj, sportolj! - mozgalom erre 

A szakirodalom kitér még az önkéntességre, hogy lásd a saját munkád gyümölcsét és értelmét, illetve az erősségek feltérképezésére. Itt a pozitív pszichológiát tudom ajánlani, a karaktererősségek egyéni megvizsgálását, miben is vagyok én elég jó?

ikigai_tt_cikk.jpg

F: goodwillpharma.com

De természetesen mindennek az alapja az önismeret. Magam még ajánlom ebben a témában az IKIGAI-t. Ez egy olyan módszer, ahol négy koncentrikus körbe össze tudod állítani, a következő értékeidet: az elsőbe, hogy mi az a tevékenység, amit szeretsz, a második körbe írd be, hogy amit jól csinálok, a harmadikba amire a világnak szüksége van, a negyedikbe, amit megfizetnek. És hagyj erre időt, hogy végigmenj minden tevékenységen, tulajdonságon, lehetőségen.

 Szerző: Dr. Bernschütz Mária, mentálhigiénés szakember, és generációkutató


Szólj hozzá