Ó, ha én informatikus lehetnék!
Folyamatosan olvasni arról, hogy milyen méreteket ölt a munkaerőhiány, milyen területeken és szektorokban érződik a legjobban a hiány - gondoljunk csak az IT vagy a mérnök területekre - és hogy emiatt a vállalatok állandó ember hiánnyal küszködnek.
Az egyre kiéleződő globális piacon a vállalatoknak főleg az IT szektorban folyamatos kihívást jelent a megfelelő tehetségek bevonzása és megtartása. 2009 és 2018 között körülbelül 900.000 új informatikai állást tettek közzé a vállalatok csak az USA-ban. A mai eredmények azt mutatják, hogy az ágazatban dolgozó szakemberek gyakrabban váltanak munkahelyet, mint a többi iparágban dolgozó társaik. Kiderült, hogy a lojalitás kevésbé fontos számukra, ennél nagyobbra tartják a lehetőséget arra, hogy hamarabb előre lépjenek a karrierjükben. Az informatikusok többsége ezt a tényezőt fogalmazta meg, mint motivációt arra, mikor új munkát keresnek. Ha nem történik intézkedés, a vállalatok súlyos problémákkal fognak szembesülnek, mint például a termelékenység elvesztése, szervezeti célok megvalósításának akadályozása, vagy akár a növekedési hajlandóság drasztikus csökkenése.
Forrás: www.psgglobalsolutions.com
Emiatt a vállalatoknak muszáj egy jóval átgondoltabb, más szemléletű gondolkodásra, amely merőben eltért a korábbi hagyományos megközelítésektől.
Ezek gondolatok mentén alakult ki az a tény, hogy a vállalatoknak még jobban, még tudatosabban kell építeniük márkájukat, még nagyobb marketinges támogatást kell biztosítaniuk a toborzásért felelős területüknek és sokkal szorosabban együtt kell működniük, hogy kellőképpen fel tudják kutatni, meg tudják szólítani és be tudják vonzani a tehetségeket a vállalatukhoz. Ezeket a megállapításokat fogjuk most körbejárni ebben a cikkben.
- Tudatos vállalati/munkáltatói márkaépítés
Szakértők szerint a munkáltatói márkaépítés (employer branding) lehet a siker hosszú távú záloga, amivel elérhető, hogy ne lasszóval kelljen levadászni a potenciális munkaerőt, hanem a leendő munkatársak akarjanak az adott cégnél dolgozni a cég jó hírnevének és lehetőségeinek köszönhetően. Azzal is egyetértenek, hogy manapság a munkaerőpiaci válságban elengedhetetlen, hogy a vállalatok tudatosan építsék a munkáltatói márkájukat, viszont fontos, hogy az adott vállalat vezetőivel egy nyelvet kell beszéljenek, hogy ugyanazt gondolják a munkáltatói márkáról.
Míg a multinacionális vállalatok teljesmértékben tudatosan építik a munkáltatói márkájukat, külön területtel és vezetővel is rendelkeznek, amely ugyanúgy része a menedzsmentnek. Külön költségvetéssel és stratégiával rendelkeznek, melyet együtt közösen a marketing és a HR csapattal raknak össze. Addig a kis- és középvállalatokat meg kell győzni a munkáltatói márkaépítés létjogosultságáról, mivel ez a fajta tevékenység nem volt jelen, hogy nagy hangsúlyt fektessenek a céges márkájukra, vagy hogy egy szakembert alkalmazzanak ilyen pozícióban.
- Marketing és HR osztály szoros együttműködése
Mára már egészen világossá vált, hogy egy jól menő, sikeres vállalat HR osztályának nagy kreativitásra és leleményességre van szüksége ahhoz, hogy felvehesse a versenyt a munkaerőpiacon dúló, legjobb jelöltekért vívott harcban. Így elengedhetetlené vált, hogy a HR és marketing osztály ne dolgozzon szorosan együtt, ehhez pedig egymás munkafolyamatainak tökéletes ismerete szükséges.
A marketing és a HR osztály szoros együttműködésének köszönhetően, olyan vállalaton belüli kezdeményezések láttak napvilágot, amelyek mai napig is nagyban segítik a vállalatokat a tehetségek megtalálásában és megtartásában. Gondoljunk csak a belső munkavállalóknak létrehozott ajánló rendszerre vagy a munkavállalói élmény kiépítésére. A megkérdezett toborzók túlnyomó többségénél a belső ajánló rendszer az egyik legfontosabb forrásként szolgál a magas színvonalú munkakeresők megtalálásához. Míg a vállalatok a munkavállalóinak elköteleződése és megtartása érdekében olyan munkavállalói élményt (employee experience, röviden EX) építettek ki közösen a marketing területtel, ami egyszerűen végig kíséri a munkavállaló vállalaton belüli életciklusát (első nap, alumni) és összegyűjti a folyamat során szerzett tapasztalatokat, benyomásokat és érzéseket, majd ezeket rendszerbe rakja és tudatosan is felhasználja.
- Toborzásmarketing
A marketing és HR osztály együttműködése a vállalat külső folyamataiban is rengeteget tud segíteni, főleg a toborzás területén. A korábbi klasszikus toborzási módszerek sokszor minimális eredményt produkáltak, de a technika fejlődése számtalan új távlatot nyitott meg a toborzásban, amelyeknek használata kikerülhetetlen, ha fel szeretnénk venni a versenyt a konkurenciával. Míg korábban a jelöltek megkeresése, kiválasztása és felvétele elég volt a felvételi folyamatban, mára ez kevésnek bizonyul. Szükség van márkaismertség építésre, a jelölt élmény fejlesztésére és releváns, személyre szabott kommunikációra, amelyben a marketing segíteni tud. Ez a toborzásmarketing, más szóval recruitment marketing, ami a legmodernebb marketing elveket és eszközöket ülteti át a toborzás világába.
A globális vállalatok vezetői szerint, mindenképp szükség van erre a területre, főleg mikor a vállalat úgy dönt, hogy egyszerre sok munkavállalót szeretne felvenni a vállalathoz. Úgy gondolják, hogy e terület nélkül, igen nehéz lenne új kollegákat toborozni, hiszen szükség van arra az új fajta hozzáállásra és tudásra, ami megkönnyebbítheti a toborzásért felelős osztály munkáját.
Ennek az új funkciónak a kezdetleges szakasza, mikor vállalat a már meglévő toborzóit ruházza fel marketinges készségekkel. Nélkülözhetetlen, hogy a mai kor toborzója ne rendelkezzen némi marketinges vénával, hiszen napi szinten marketing munkát végeznek, amikor különböző felületeken, különböző szövegekkel, képekkel, levelekkel igyekeznek nem csak megszólítani és felkelteni a pályázók figyelmét, de „el is adni” számukra a pozíciókat.
Mennyire cégmérettől függ a munkáltatói márkaépítés és toborzásmarketing megléte?
Sokszor szokták feltenni a kérdést, hogy mégis mikortól érdemes munkáltatói márkaépítéssel vagy toborzásmarketinggel foglalkozó szakembert alkalmazni. A hazai IT szektorban működő vállalatok marketing és toborzás terület vezetői úgy gondolják, hogy ennek meg vannak a bizonyos szintjei. Helyzettől, elköteleződéstől és a tulajdonosi körnek vagy a felsővezetőnek a meggyőződéséről vagy elhatározásától függ, hogy mennyire tartják fontosnak. Tulajdonosi döntéstől, hogy mennyire érzi fontosnak ennek a meglétét a vállalat tulajdonosi köre, és helyzettől, hogy mi a vállalat stratégiája (nagyobb létszámnövekedés, nem elég hatékony a meglévő toborzás, vagy több ügyfélre van szükség). A megkérdezett kis- és középvállalatok vezetői szerint, akkor van már szükség a munkáltatói márkaépítésért felelős szakemberre, mikor már „krízis” van, mikor már a termék, szolgáltatás vagy a vállalat márkája már nem fogja meg az embereket, olyankor kell egy kis extra löket, olyankor kell egy kis „varázslás”. De semmiképp se a vállalat méretétől függ, hisz egy réspiacon működő kkv-nek is szüksége van munkáltatói márkaépítésre függetlenül attól, hogy 50-en dolgoznak a cégnél vagy kevesebben.
Az elmúlt néhány évben a munkaerőpiac nagy változásokon ment keresztül, mind hazánkban, mind a világ többi részén. A vállalatoknak olyan kihívásokkal kellett szembe nézniük, amelyekre nem voltak még felkészülve. Fontossá vált a nyitottság és a tudatos két irányú kommunikáció a célközönséggel. Nem mindegy, hogy hogyan és milyen üzenettel nyitják ki a vállalatok a kapuikat. Ha pedig már a küszöbön van a potenciális jövőbeli munkavállaló, akkor már meg lehet vele ismertetni a részleteket és ott már elkötelezni. Kapunyitás és utána elmélyülés, az IT szektorban ez az első két lépés nagyon fontos.
Szerző: Gonda Dávid, BME marketing mester hallgató, HR szakértő > linkedin.com/in/gondadavid
Konzulens: Bernschütz Mária, PhD.
Szólj hozzá