2020. máj 15.
Miért nem alszik a gyermek a karantén alatt?

Miért nem alszik a gyermek a karantén alatt?

írta: Bernschütz


 Vajon csak az én gyermekem nem alszik? - posztolta egy nyilvános facebook oldalon az egyik szülő. Rengeteg komment, és támogató megjegyzés érkezett. Miért nem alszanak?

woman-sitting-on-white-bed-3694016.jpg 

Eme karantén helyzet mindenkit közvetlenül érint. Minden generációt. Ha mindenkit érint, akkor mindenkinek van egyfajta válasza rá, egyfajta megküzdési stratégiája. A fiatalok nem alszanak.

 

A válaszadó szülők legtöbbje Alfa generációs fiatalok -2010 után születettek- rossz alvási zavaráról számoltak be. A szülők szerint, amióta digitális oktatás folyik a gyermekek alvási szokásai megváltoztak, azok a jól bevált szokások, amelyeket végre elértek a szülők (saját ágyban alvás, egy megszokott időben való lefekvés, stb.), azok sorra dőlnek meg. Több okot soroltak fel a szülők.

A karantén – helyzet

Félelem. Megmagyarázhatatlan félelem, és veszély érzés szülte szorongás, stressz. Az is bizonytalan a gyermekeknek, hogy a felnőttek, sokszor talán még szülők sem ugyanúgy vélekednek a karantén helyzetről. A médiában sem látnak egységes véleményt. De maga a szituáció járvány, vírus, betegség, veszélyeztetés is elegendő egy gyermeknek ahhoz, hogy rémálmai legyenek. Sőt, természetesen a szülei félelmét, és aggódását is könnyen átveheti a gyermek.

Digitális oktatás

Kihívás a gyermeknek a gép előtt ülnie, főleg úgy, hogy nem mozoghat. Volt olyan szülő, aki arról panaszkodott , hogy idegileg megterhelő a figyelemzavaros gyermekének naphosszat gép előtt ülnie, mozdulatlanul. Emellett a sok lecke, a felgyülemlett tanulnivaló is lehet nem alvás alapja. Sok gyermeknek most kell először azzal szembesülnie, hogy saját maga alkothat szabályokat, mit kellene megtanulni egy adott időre, és így saját szokásokat hozhat létre. Mindezen folyamatok sok-sok energiát vonnak el a szülőktől, elsősorban az anyukáktól (lásd előző poszt: 70%-ban ők tanulnak a gyermekkel), akik a saját munkájuk és a háztartást rendben tartása mellett nehezen találnak időt, hogy a gyermek tanulási módszertanára is fókuszáltan figyeljenek. Ez lehet az oka annak, hogy több szülő is cirkuszról és káoszról beszélt az otthoni online oktatás következményeként.

 "Nem tudom más anyuka hogy viseli de nekem ez már borzasztó, már ott tartunk hogy hétvégénk sincs mert akkor is van lecke "

Napirend megváltozása

Teljesen átalakult az otthoni napirend, nem azokat a szokásokat hajtják végre a gyerekek, amelyek az eddigi kereteiket alkották. A napi rutinjuk része volt. Kicsit minden nyúlós lett, és változtak a szabályok, alakultak át, vagy egyszerűen megszűntek, és ez is elbizonytalanította a fiatalokat. A keret-nélküliség szintén szorongást okozhat.

 

Digitális túlfogyasztás

Ahogy a karantén ideje beköszönt, úgy láthatóvá vált, hogy majd minden folyamatot online csatornára helyezték át a háztartások: a munkát, illetve az oktatást. Így a digitális fogyasztás érzékelhetően nőtt itthon is. A családon belüli digitális önszabályozás kérdése szinte okafogyottá vált pont ebben a karantén helyzetben. A szülők nem figyelik annyira az interneten töltött időt, és a nézett tartalmak minőségét, hiszen a fiatalok is online kapcsolódnak a társaikhoz, oktatóikhoz stb. EZ viszont azt jelentette, hogy egy hazai kutatás szerint e fiatalok 11 órát (!) interneteznek most a karantén ideje alatt. Ez a mennyiség viszont teljesen átrendezi az idegrendszerüket. Nincs felkészülve a gyermek, főleg az alfa generációsok agya arra, hogy naponta több órát különféle vibrálós tartalmat dolgozzon fel. Hasonló lehet, mint amikor 2-3 évesnek adnak 30 perces videós tartalmat, kutatások alátámasztják, hogy egy 2-3 évesnek 30 percet körülbelül 1-2 nap (!), ami alatt feldolgozza az agya. Így valószínűleg egy 10 éves gyermek 10 órás tartalomfeldolgozása is megterhelő az agyának. Nem csodálkozom, hogy a gyermekek nem jól alszanak.

"9 éves fiam volt, hogy panaszkodott rá, de nálunk a túl sok gépezés volt az oka. Többet videózott, mint szokott. Az agya nem tud ennyi plusz felesleges információt feldolgozni. Megbeszéltük vele, megértette. Azóta többet olvas, játszik (nem gépen), itthon segít, és többet van levegőn. Már nincs gond az alvással.”

 Mit lehet tenni?

  1. Digitális szerződés- újraírása, szabályok lefektetése, beszélni a zavarokról. Kialvatlanságról.
  2. Applikáció letöltése, mobilképernyő idő mérése.
  3. Böngészőbe beépíthető olyan alkalmazások, amelyek fókuszált figyelmet segítik elő azzal, hogy minden más értesítést kikapcsolnak.
  4. Offline játékok, társasjátékok igénybevétele, mindennapi mozgás beiktatása
  5. Étkezési szokások áttekintése.

"A gyerekek is szoronganak ebben a bizonytalan helyzetben. Citromfű teát lehetne adni esténként segítségként."

  1. Relaxáció - többféle relaxáció létezik, amely mind a test és az idegrendszer megnyugtatását előidézi.
  2. Új elalvási rend, új szokás kialakítása.

Segít, ha késő délutántól már nem megy sem a gép, sem semmilyen képernyő, és este csak kis fényű lámpát kapcsoltok. Ez segíti a melatonin termelődését, és könnyebb lesz az elalvás. Napközben pedig friss levegő, testmozgás...

 

BIZALOM BIZALOM BIZALOM építése a gyerekben. Minden rendben van. Minden családtag jól van.

 


Szólj hozzá

karantén insomnia