2019. okt 11.
Hogyan leszek Szuperhős?

Hogyan leszek Szuperhős?

írta: Bernschütz


hogyn_7.png Nemcsak a fiatalok, a felnőttek is szeretik a szuperhősöket. És a szuperhősök abban egyeznek meg, hogy ismerik a saját szuperejüket, azt amiben jók, különlegesek. Ezt szeretjük bennük.

De vajon, mi átlagemberek ismerjük a saját erősségeinket? Erről és más pszichológiai kísérlet, avagy kutatás pozitív eredményeiről számolt be a Kutatók Éjszakáján a két tanszék - Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan illetve az Ergonómia és Pszichológia- oktatói. 

Az olvasási idő: 10 perc

 

1. téma: A külső megerősítés- külső hatás pozitív befolyásolása

Az első olyan elmélet és eredmény, amelyet érdemes megszívlelni: a Pygmalion- hatás.hogyn_3.png

  • Hogyan hatnak egy tanár elvárásai az osztályra? Elég lehet az is, ha egy tanár jó tanulónak gondol egy gyereket, ahhoz, hogy valóban jó legyen? 

A kísérletről: 

  • Véletlenszerűen kiválasztottak pár gyereket, majd a tanároknak, környezetnek azt mondták, hogy ez a néhány gyermek átlagon felüli intellektussal rendelkezik, a bennük rejlő potenciál kimagasló. Bizonyos idő elteltével újra megmérték a gyerekek képességeit, és a „kiválasztott” gyerekek teljesítménye egyértelműen magasabb lett, mint azoké, akiket nem emeltek ki.
  • Ha pozitív kihívást támasztunk egy gyermekkel szemben, igyekezni fog, hogy megfeleljen mindennek.

A hatás

Az eredeti képességeinktől eltérően olyanokká válunk, mint amilyennek a környezetünk lát minket.

  • A Pygmalion kísérletet többször, többféleképpen megismételték, az eredmények azonban mindig ugyanazt a pszichológiai folyamatot mutatták. 
  • Ehhez hasonlóan az, hogy egy szülő mit vár el a gyermekétől, befolyásolja a gyermek teljesítményét.

És a gyermek példaképforrásai: család, iskola, barátok,  illetve média (ezen belül is influencer)!

Azt lehet tenni ebben a helyzetben, hogy a szülők támogassák a gyermeket, hogy találjon rá saját belső erejére!

2. Téma: Én-energia & Önszabályozás

 

Pillecukor kísérlet  (belső hatás pozitív változáshoz)

  • A kísérletben véletlenül kiválasztottak gyerekeket és azt mondták neki, hogy kapnak egy pillecukrot most, de ha várnak egy kicsit, akkor kapnak végén kettőt. Sok gyerek azonnal elfogyasztotta az édességet (itt csupán 15 percről volt szó). A kísérlet érdekessége azonban az utánkövetéses vizsgálatok során derült ki.
  • Azok a gyerek, akik nagyobb önkontrollt (akaraterőt) mutattak, később jobb jegyeket értek el, népszerűbbek lettek, magasabb volt a fizetésük, kisebb valószínűséggel küzdöttek drogfogyasztási problémákkal (függőségekkel).
  • Tehát a saját erőfeszítésünk, kitartásunk erősítése által sikeresebbek leszünk a függőségeink kezelésében.

Önfegyelem és intelligencia

  • Seligman könyvében olvasható, hogy a kognitív képességek , kognitív teljesítmény nem attól függ  a kutatások alapján, hogy mennyire vagyunk "eszesek", hanem attól az ön-energiártól, önszorgalomtól, amennyi időt beleteszünk saját folyamatainkba!

 

Teljesítmény = kognitív képességek x önfegyelem

  • Én – energia, Ön-kontroll fontossága, hatása még a kognitív képességekre is!
  • Önmegtartóztatás és önszabályozás
  • Függés pl: videójáték, youtube, mobiltelefon, drog stb.
  • A technológia kapcsán az önszabályozás újból felmerül.
  • Sok esetben, egyszerűen elfelejtkezünk arról, hogy függőségeket alakítunk ki,  pl.: kávé, cigi, alkohol, mobiltelefon használat stb. Nem is tudjuk, hogy függők vagyunk, szükségünk van a saját energiánkra, én-energiánkra azért, hogy viselkedésünket szabályozzuk. Mert ha már a függőség döntéseinket befolyásolja, pl egy tévésorozat miatt nem találkozunk barátainkkal, ott gond van.

A KUTATÁSOK ÉJSZAKÁJÁN EGY KIS KUTATÁSI VÉGEREDMÉNY ÖNSZABÁLYOZÁSRA

Az önszabályozással kapcsolatosan végeztem egy kutatást, amelynek eredményét itt olvashatjátok. 530 főből 40% vallotta azt, hogy közepes függ a mobiltelefonjától. Tehát önmaga, önmagátközepesnek, vagy magasan függőnek titulálta.

dia1.JPG

Arra a kérdésre, hogy a mobiltelefon használatot kellene-e szabályozni a következő megoszlást kaptuk.dia2.JPG

Tehát a minta 27,5%-a nem is gondolkodott el a mobiltartalom-fogyasztás szabályozásán. Korunk legerősebben elszívó eszköze a mobiltelefon, mindegyik generációt kiszolgálja, beszippantja. Mi felhasználók pedig nem mérjük a fogyasztását. Nem nézünk szembe a saját tevékenységeinkkel a mobiltelefonon.

A következő dián azokat az applikációkat soroljuk fel, amelyet szabályozásra lehet alkalmazni.

dia3.JPG

3. téma: Az élet értelme – én-hatékonyság

Ha nincs életcél, hogyan, miben legyél sikeres?

  • dia5.JPG
  • Frankl > logoterápia tudománya saját élményein alapuló pszichológiai tétel: az életnek adott értelem átsegíti az embereket.
  • A logoterápia során az ember életének értelmével foglalkozik, meghatározzák, azokat az alapokat, amelyekre lehet építeni.
  • Aki tudja, mi az élete értelme, jobban érvényesül > én hatékonyság
  • Belső erősségeink felismerése + és ennek hatékony kihasználása > jobb életminőség 

4. téma: Karaktererősségek

A következő dián azokat a belső erősségeket láthatóak, amelyeket a pozitív pszichológus (Seligman) dolgozott ki, és alkalmazott kutatásai során. Csakis pozitív erősségekről lesz szó, nincsenek közte gyengeségek, az is amiben, mondjuk valaki alulteljesít, az sem gyengeség, csak pillanatnyilag máson van a fókusz.

Pályaválasztáshoz fiataloknak, vagy állásinterjú előtt, vagy önismeret útján járóknak, mindenkinek nagyszerű élmény felfedezni saját belső erősségeiket. Azért  gondoltunk arra, hogy nemcsak előadást tartunk, hanem egy kis workshopot is, ahol helyben kitöltött kérdőívekkel foglalkozunk. Mert a tudományos elméletet ugyan igazolnak nagyszerű helyzeteket, szituációkat, de hogyan lehet mindezt átadni a közönség soraiban ülőknek? Úgy, hogy azonnal ki is próbáltatjuk, azok akik ott ültek kitöltötték a linken szereplő kérdőívet.

dia1_1.JPG

Mindig függ az életszakasztól, a helyzettől az épp magason lévő belső karaktererősségek nagysága, és száma. Ha megnézzük, akkor a belső erősségeinket, ahogy a szuperhősök mi is többféleképpen használjuk. Van, amikor kevésbé tudod megmutatni bizonyos erősségeket magadból, van amikor optimálisan használod, és van, amikor túlzottan használod, és elnyomsz ezzel másokat. 

dia2_1.JPG

Az előadáson kitöltötték eme kérdőívet (töltsd ki te is), és mindenki kék kis pöttyel jelezte az első 5 karaktererősségét ezt láthatjátok a következő fotón.72135467_697889887362559_4948182880569262080_n.jpg

A csoportnak a találékonyság, humor, ítélőképesség, szépség értékelése voltak azok a karaktererősségek, amelyek ott helyszínen kiemelkedtek.

Idén is köszönjük a Kutatók Éjszakája 2019 rendezvénynek a lehetőséget, és BME- nek minden feltétel biztosítását.

Előadók: Balogh Blanka https://justphdthings.blog.hu/ és Bernschütz Mária, PhD.

A diák saját tulajdonban vannak, kérem minden hivatkozásban tüntessék fel: Bernschütz, M. Balogh, B.  (2019): Hogyan leszel szuperhős? Előadás. Kutatók Éjszakája 


Szólj hozzá