2022. nov 10.
"Mondjad csak, én majd otthon úgy rendezem, ahogy akarom" - a gyermekek kütyüzéséről

"Mondjad csak, én majd otthon úgy rendezem, ahogy akarom" - a gyermekek kütyüzéséről

írta: Bernschütz


Így szólt a szülő az óvónőnek, mikor ő felhívta a figyelmet arra, hogy milyen veszélyekkel is jár, ha sokat kütyüzik a gyermek. Tóth Dániel digitális pszichológus szerint is sok a struccpolitikát folytató szülő. 

pexels-jessica-lewis-creative-4200824.jpg

Szülőknek tartok előadásokat a gyermekek mobilfüggőségéről. Kihívás erről beszélni, hiszen a  gyermekeink mobilfüggőségéről, csak a szülők tehetnek. Amíg a függőség viselője, elszenvedője a gyermek. Számos cikk az internetet digitális heroinnak, drognak tartja, igazán beszédes metafora.

Kiállok a gyermekek idegrendszeréért!

Több cikkben is foglalkozom a gyermekek mobilfüggőségével, mert szerintem még nem látjuk, hogy milyen viselkedésbeli, idegrendszeri problémákat okozunk. Hofstede kulturtipológia szerint a magyar nemzet inkább kockázatkerülő, patriarchális, illetve rövidtáv fókuszú. No már most, ezek a kulturális értékek egyáltalán nem segítik azt, hogy előre lássunk 15 évet. A mérnök hallgatóim korábban arról számoltak be, hogy ők már (!) óvódás koruk óta videójátékoznak. Nem hosszú életű sem a mobiltelefon, sem a videójáték, de már egy digitális bennszülött generációjának a gyermekkorát uralta. Azok a fiatalok még mindig videójátékoznak, ők akkor 21-22 évesek voltak, közel 15-16 év függőséggel kezdik az életüket.

Mit találtak problematikusnak az óvónők?

  • Romlott a gyermekek beszéde, mivel nem beszélgetnek sem otthon, sem társaságban, hanem kütyüznek, így sokkal többen járnak logopédushoz.
  • Emellett a mozgásfejlesztéssel is kell külön foglalkozni, mert mozgás helyett is kütyüznek. 
  • kreativitásuk is romlott, mert a kütyü mindent eléjük tár. Nem kell semmin gondolkodni, ami összekötni a kéz illetve az agy munkáját.
  • Semmit nem kell elképzelni, az is minden sokkal jobban, dolby surroundban előttük van.
  • A játék fogalma is átalakult, a közös gondolkodás, alkotás helyett, mindent gyorsabban és online kell végezni pl. egy minecrafton.
  • Az élőszavas mese pótolhatatlan nemcsak a képzeletük, kreativitásuk, hanem beszédfejlesztésükre is.
  • Túl gyors vibrálások, változtatások miatt, a VALÓ élet lassú. Még a tinik is beletekernek a videókba, de ezt offline nem lehet, ezért elunják az óvónő szép, lassú beszédét. (Ez pedig sajnos negatívan hat az óvónőkre.)
  • Megnőtt a gyermekek közötti agresszió az óvónő szerint.
  • Sok szülő kerüli a konfliktust a gyerekkel, így inkább odaadja a telefonját.
  • A folytonos figyelem, és impulzus a mobilon függővé teszi a gyermeket a tartalomtól. Az azonnali igénykielégülés, pedig viselkedésbeli változásokat hoz.

 Javaslatok

  • A függőség felismerése. Elsősorban a szülő, a felnőtt mobilhasználatának felülbírálata. A gyermek sémaként veszi át a szülők kapcsolódásait. Ha a szülő "szerelmes" a mobiljába, akkor neki is fontossá válik. 
  • A szülői megküzdési stratégia kialakítása: digitális detox (hely, időpont), vagy digitális önszabályozás módszere.
  • Napirend beállítása a gyermeknek, konzekvens időhasználat. Sok szülő nem tartja be a 30 percet. Figyeljünk oda arra, hogy mennyiben vagyunk konzekvensek, mert ezen az eszközön végeláthatatlan a tartalom, lenyűgöző a gyermekek számára.
  • "Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) legutóbbi ajánlása szerint a szülőknek segíteniük kell a gyerekeknek az egészséges médiafogyasztási szokásaik kialakításában. Náluk még konkrét korlátozások is szerepelnek a javaslatok között:
  • A 24 hónapnál fiatalabb gyereknek a videocsetelésen kívül nem ajánlott semmilyen képernyő.
  • A két évnél idősebbek (2-5) médiahasználatát érdemes napi egy órában maximalizálni, szintén szülővel közösen.
  • Minél később kerül be a kütyüzésbe, annál kevésbé lesz függő a gyermek.
  • Lefekvés előtt 1 órával már ne kütyüzzön.
  • "A szülőknek együtt kell nézniük a médiát a gyerekekkel, hogy segítsenek nekik megérteni, amit látnak, és alkalmazni a körülöttük lévő világra" - mondta az AAP.
  • Szülői felügyelet nélkül ne maradjon 0-6 éves korú gyerek
  • Szülői beállítások, jelszó, használati idő
  • Alacsonyabb rádiófrekvenciás eszközök használata, gyermekek különösen érzékenyek (Specific Absorption Rate (SAR) , Fajlagos abszorpciós ráta)

Influencer pár a digitális önszabályozásról

-Az első mindig a felnőtt önszabályozása. Ő mennyiben tudja korlátozni, vagy legalábbis, mennyiben érzi azt, hogy ez egy fontos téma, és érdemes lenne a gyermek mentális épsége miatt szabályokat életbe léptetni. Mentális és érzelmi befektetés szükséges.
-Együtt tévézünk a gyermekekkel, és megbeszéljük mit láttunk, ha szükséges.
-Étteremben beszélgetünk a gyerekkel. Amióta csináljuk azóta sokkal közvetlenebb, mélyebb lett a kapcsolatunk a gyermekeinkkel, bevonódunk jobban.
-Amióta nincs kütyü, találtak maguknak különböző hobbykat. Nagyon találékonyak lettek, persze, kellett ehhez 1-2 hét.
-Személyesen intézzük a barátainkkal, vagy az ő barátaival a beszélgetéseket. Offline, mint online.
-Nem ismerek olyan szülőt, aki nem találta problémának a sok kütyüzést.
-Ha minket látnak kütyüzni, akkor azt szoktuk mondani, hogy számunkra ez egy munkaeszköz, a munkánk része, amiért így tudunk élni. Nem vagyunk egyformák, ők a gyermekeink, mi pedig a szüleik. De sosem feledkezünk meg arról, hogy szabályozzuk a saját kütyüfogyasztásunkat.
-Igen, unatkoznak majd eleinte. De az unatkozás után, kitalálja majd mivel foglalja el magát, és ott kezdődik a fejlődés, mert a technológia mindent a szeme elé hoz, nem kell 1 mp-ig sem unatkoznia, sem gondolkodnia, milyen cselekedet, gondolat lenne a jó.
-Ha a barátainkhoz megyünk, szólunk előre a saját szabályainkról, arról, hogy mi nem preferáljuk a kütyüzést, inkább azt, hogy együtt játszanak, így tegyék el a kütyüket. Általában szeretni szokták. De idő kellett, amire megszokták a barátok.
-Hogyan lehet ezt elkezdeni? Önmagunk szabályozása az első. Közös döntés a társsal. Eltenni az összes távirányítót, minden, de minden jelszót átalakítani. Minden forrást el kell apasztani. LISTÁT kell írni arról, hogy mi érdekli a gyermekeinket. Az érdeklődési körök alapján vegyünk játékokat, rengeteg könyvet. Igen, a ház kissé telített lesz a sok terméktől, és igen, első időkben dacból nem nyúlnak hozzá, de előbb utóbb megközelítik és megnézegetik az őket érdeklő, az őket körülvevő hasznos dolgokat.
- Mikortól érdemes a gyerek kezébe kütyüt adni? Ez nem a kortól függ, hanem a gyerek gondolkodási módjától (angolul a mindset szót használta).

Összefoglalás

Houston baj van! Mondhatnák a kutatók, a pszichológusok erről a jelenségről. Valóban egyre több felnőtt betegség jelenik meg a gyermekeken. A technológia fejlődése valóban kikezdi az idegrendszerünket, és egyre több a mentálhigiénés problémával küzdő gyermek és felnőtt is. 
A gyermek csak tükör. Ebben az esetben a saját mobilozási szokásainkat látjuk viszont náluk, de nekünk - tőlük eltérően - még volt offline gyermekkorunk. Tudunk hova visszavonulni, tudjuk kezelni. 
Figyeljünk rájuk, figyeljünk önmagunkra!
Szerző: Bernschütz Mária, kutató, mentálhigiénés hallgató
Az előadást a Hegyvidéki ONvédelem Program meghívására tartottam meg, két óvónő véleményét hangosítottam ki a cikkben.

Szólj hozzá

videojáték anyaság digitális detox alfa generáció mobiltartalom-fogyasztás digitális önszabályozás