2018. jan 08.
ON - láv: Gyors match, lassú szerelem

ON - láv: Gyors match, lassú szerelem

írta: Bernschütz


tinder_love.jpgA Z generáció a Tinderen: gyors match, lassú szerelem

 Bejegyzésünk célja bemutatni a fiatalok, főleg a Z generációsok ismerkedési szokásait, és azt, hogy milyen újszerű helyzettel kell szembenézniük a technológiai változásoknak köszönhetően. Kiderül, hogy miért okoz nehézséget a hatalmas választék, mit nevezünk lassú szerelemnek és hogy milyen álláspontot képviselnek a magyar fiatalok az online ismerkedés kapcsán.

 

Abban mind egyetérthetünk, hogy a különböző technológiai eszközök úgy hálózták be a mindennapjainkat, hogy azt szinte észre sem lehetett venni. A technológia szorosan összekapcsolódott hétköznapjainkkal, óhatatlanul is hatással van arra, hogy az emberek hogyan kerülnek egymással kapcsolatba, hogyan alakítanak ki párkapcsolatot.

A párkeresés, és inkább az ettől való félelem több kutatás alapja volt. Cyber bűnözés és az online ismerősök kérdése. Annak az aránya, hogy hány olyan online ismerősök van, akivel még sosem találkoztál egyre magasabb. Vannak olyan fiatal párok, hazánkban, akik CSAKIS messengeren járnak. Még sosem találkoztak! És ma már az sem dívik, hogy elkérjék valakinek a számát, hiszen a facebookon mindenki fent van!

Ádám Luca szakdolgozatának az alaphipotézise az volt, hogy majdnem minden területen óriási hatása van a fiataloknál ( Z generációnál) az online platform, így alapvető, hogy a saját párkapcsolati kezdőpontjuk is áttevődik az online színtérre. Hiszen, ahogy nemzetközi trendként az látott napvilágot, hogy az online randizás forradalmasítja a társadalmunkat. Magáról a Tinder applikáció egyesült államokbeli elemzéséből(közel 500 000 profilt néztek meg), pedig a nemek közötti eltérő stratégiáról olvashatunk.

De ezek a nemzetközi trendek, megjelennek –e itthon? Vagy egyáltalán észrevehetők itthon? Mit gondolnak erről a jelenségről a mai fiatalok Magyarországon? Érdemes a nemzetközi trendeket itthon kis csoportban is kutatni, mert nem mindent vesznek át a fiatalok, és nem mindenhol jelenik meg teljes pompájában az amerikai modell. A következőkben Ádám Luca szakdolgozatának elméleti hátteréről, és kutatásának eredményeiről olvashatnak. A másfél éves munkájának minden szakaszánál én is ott álltam, mint konzulens a munkát én is magamének érzem.

Ugyan könnyebbé és gyorsabbá vált a kommunikáció, a szinglik száma nem csökkent, a magyar lakosság 15 százaléka még vár a nagy Ő-re. Mivel jár az, hogy manapság szinte mindenkinek van okostelefonja, nehezebbé,vagy könnyebbé vált a Z generációsok párválasztása?

A bőség zavara

Nagyon fontos megemlítenünk a Z generációsok ,,mert megérdemlem” felfogását. Életükben nincs helye a szomorúságnak, kételyeknek, megérdemlik a sírig tartó boldogságot, a menő állást, és természetesen az igaz szerelmet. Elképzelhetetlen lenne számukra nem szerelemből házasodni, elég sokat is várnak a tökéletes társra. Alapvetően változott meg a házasodásról, sőt magáról a párkapcsolatról alkotott képük. Sokáig keresik ezt az áhított lelkitársat, és addig nem is akarnak elköteleződni ameddig nem találják meg a legjobbat, hiszen a technológia kezükbe adta a ,,mágikus” kulcsot az egész világhoz, és mi lenne jobb terep az igaz szerelem megtaláláshoz, ha nem az egész világ?

Csakhogy felmerül a kérdés, jó az nekünk, ha kinyílik előttünk az egész világ? Ha beengedünk egy édesszájú kisgyereket a cukorka boltba, és megengedjük neki, hogy annyit egyen, amennyit és amiből csak szeretne, a nap végére egészen biztosan rosszul lesz. Ugyanez a helyzet a fiatalok esetében is, az internet milliónyi lehetőséggel tárul eléjük az igaz szerelem megtalálására, de pontosan ez vezethet el ahhoz, hogy hamar elkedvetlenednek és telhetetlenek lesznek, hiszen tudják, hogy a világon vár rájuk valaki, aki nekik lett kitalálva. Miért állnának meg egy majdnem tökéletes partnernél, amikor ha eleget keresnek akár meg is találhatnák az igazit?

Az online társkeresés története dióhéjban

online_love.jpg

Az online társkeresés történelme a 90-es évektől datálódik. Ekkor jelentek meg az első internetes társkeresők. Azóta már számtalan portál nyitotta meg kapuit, nemzetközi társkereső oldalak közül kiemelkedik az okcupid.com, és a match.com, míg a magyar társkeresők közül a legnépszerűbbek közé randivonal.hu-t,  a parom.hu-t és a viszony.hu-t soroljuk. Ezek a portálok lényegében elég hasonló módon működnek. Ahhoz, hogy hozzá lehessen férni az általuk kínált adatbázishoz, a sok sok potenciális társjelölthöz, regisztrálni kell ezeken az oldalakon. Némelyik ezek közül fizetős, de gyakran a freemium modellt követik. A regisztráció során meg kell adnunk preferenciáinkat, hogy az oldalak algoritmusai minél nagyobb eséllyel dobják ki a tökéletes társat. Napjainkban azonban már az újabb generációs társkeresőkről lehet a legtöbbet hallani, melyek közül  kiemelkedő helyet foglal el a Tinder.  Az alkalmazás már már játékos módon járul hozzá a párkereséshez. Egyetlen mozdulattal, a képek alapján dönthetünk a többi felhasználó sorsáról, és a több tíz preferencia megadása helyett, csak az életkort és a távolságot állíthatjuk be. Ez jobban illeszkedik a fiatalok igényeihez, a regisztráció és az ismerkedés gyorsabb, könnyen kezelhető és átlátható kezelőfelületen érhető el, és természetesen bármikor elővehető a zsebből, hiszen elsősorban telefonos alkalmazásként létezik. De ennek következtében felszínesebb is. A két online ismerkedési mód célja különböző. A hagyományos portálokon az ismerkedés célja a hosszútávú kapcsolat,  míg az újgenerációsoknál, kifejezetten a Tinderrel kapcsolatban merül fel sokszor, hogy nem a hosszútávú hanem a rövid alkalmi kapcsolatok kialakulásának kedvez.

Technológia és társas kapcsolat, hová vezet mindez?

Az ember társas lény, emberi létéből fakadóan szüksége van társra, szeretetre. Ez nem megkérdőjelezett tény, ám manapság az a téma vált egyre vitatottabbá, hogy a technológia változat-e lényegesen a szerelmen. Helen Fisher amerikai antropológus szerint, nem. Az igaz, hogy megváltoztak az udvarlás módszerei, ilyen például az sms-zés, emojik használata, egymás képeinek lájkolása bármely közösségi média weboldalon, de ezek alapjában véve nem változtatják meg magát a szerelmet, csak annak kereteit és környezetét. Ez így volt, akkor is, mikor népszerűvé váltak az autók, Helen Fisher szavaival élve megjelentek a ,,gördülő hálószobák” vagy később amikor bevezették a fogamzásgátló tablettákat, megszüntetve a váratlan teherbeesés veszélyét. Ezek mind-mind olyan fontos lépések a társadalom fejlődésének történetében, melyek megváltoztatták a szerelem megvalósulásának körülményeit, vagy akár helyszíneit. De nem változtattak a szerelmen magán. Ellenben az vitathatatlan, hogy az ismerkedés folyamata megváltozhat a technológia hatására. Ismét Fisher elméleteit idéznénk, mely szerint elérkeztünk a lassú szerelem időszakába, melyet a kognitív túlrterheltség jellemez. Ennek következtében az agy túl sok információt kap, melyet már csak frusztrációt érezve tud feldolgozni, hosszabb idő alatt. A döntés nehezebbé válik, és vissza is tértünk a bőség zavarának kérdéséhez.

 A magyar fiatalok óvatosabban tindereznek?

tinder_1.jpg

A nemzetközi adatok szerint, a Tinder körülbelüli 50 milliós felhasználói bázisa folyamatosan növekszik, 2012 szeptembere óta 100 millióan töltötték le, naponta pedig 10 millióan használják. Ádám Luca kutatási eredményei azonban mást mutatnak a Z generációsok körében. 14 és 20 év közötti fiatalokat kérdezett meg annak érdekében, hogy kiderítse, hogyan viszonyulnak az online ismerkedéshez.

A felmérésben 107 fő vett részt, melynek 65 százaléka nő, 35 százaléka férfi volt. Az előzetes hipotézisek nem mindig voltak igazolhatóak.

Az arra vonatkozó hipotézis, amely azt állította, hogy a fiatalok napi rendszerességgel használják okostelefonukat, és folyamatosan kapcsolatban vannak egymással, igaznak bizonyult.

A válaszadók mindegyike fent van Facebookon, nagy százalékuk Instagramon és Snapchaten is, míg randi alkalmazásokat 87 százalékuk egyáltalán nem használ és nem is használt. Ezen belül is legtöbbjük kapcsolattartásra és információszerzésre használja ezeket a platformokat. Ezzel kapcsolatosan az a hipotézis is megalapozottnak bizonyult, hogy a fiatalok életének szerves részét képezik a technikai eszközök, továbbá az is, hogy kapcsolataikat akár több platformon keresztül is fenntartják.

Az általános elképzelés, hogy a Z generáció életét még soha nem látott szinten szőtte át az online világ, melynek negatívumait és veszélyeit hajlamosabbak vagyunk kiemelni.

Azonban a kérdésekre adott válaszokból egyértelműen kiderült, hogy nem gondolják például azt, hogy igaz barátokat lehet szerezni online, sőt 78,5 százalékuk állította, hogy nem lehet jobban megismerni őket csetelés közben, illetve a túlnyomó többség nem szívesen ismerkedik applikációkon, weboldalakon keresztül.

Jobban preferálják azt, ha az iskolában, barátokon keresztül találnak maguknak párt. Azt is sokan állították, hogy ha letöltik az applikációkat inkább a csordaszellem és a szórakozás hajtja őket, nem a nagy szerelemre való sóvárgás.

Összességében elmondható, hogy a magyar fiatalok óvatosak, többet akarnak megtudni potenciális társukról.

A Facebookot alkalmasabbnak tartják az ismerkedésre, hiszen ott a képek mellett más információk is vannak a felhasználókról. A válaszadók 49,5 százaléka szerint veszélyesebb az online ismerkedés, mint a személyes találkozó, 39 százalék számára semleges. Az óvatosság bizalmatlansággal társul, úgy gondolják, hogy az emberek ,,online személyisége” nem tükrözi a valóságot.

A felmérés arra a kérdésre is kereste a választ, hogy vajon jobban meg mernek-e nyílni egymás előtt az online térben. A fent említettek alapján, nem meglepő, hogy nem született ebben sem egyetértés. A válaszok megoszlottak, mind arra kérdésre, hogy könnyebbnek ítélik-e meg az online kommunikációt, mind arra, hogy széles kapcsolati körrel rendelkeznek-e a Facebookon. 51 százalékuk inkább nem vagy egyáltalán nem nyílik meg könnyen mások előtt, és csupán 5 százalékuk állította az ellenkezőjét.

 Ez csak egy új korszak, minden marad a régi

Korunk fokozott individualizálódása, az értékpreferenciák átalakulása, a párkapcsolatra, házasságra és családra vonatkozó értekek átalakulása, a konvenciók módosulása, és sok esetben lazulása vitathatatlan. A kapcsolatteremtés egy olyan új formája jelent meg a technológiai fejlődésnek köszönhetően, amely lehetőséget adott szinte mindenkinek a társának megtalálására. A digitális világ lehetőséget nyújt azok számára is, akik nehezebben nyitnának mások felé, azok előtt sem zárulnak be az ajtók, akik alapvetően nyitottak. Az okostelefonok nem feltétlenül nehezítik meg az ismerkedést. Az ember vágyik valós kapcsolatokra, azt pedig, hogy hogyan szerzi meg, mindig az adott korszak határozza meg.

 Szerzők: Dr. Bernschütz Mária, generációkutató, BME MVT oktató, Ádám Luca, Bsc végzős hallgató 

Szerkesztő: Vadle Zsuzsanna


Szólj hozzá

technológia párkapcsolat Z generáció generaciokutatas online társkeresés online ismerkedés online párkereső társkereső oldal tinder