2021. feb 22.
Az interaktivitás ára - Hogyan hozhatod vissza az "életet" az oktatásba?

Az interaktivitás ára - Hogyan hozhatod vissza az "életet" az oktatásba?

írta: Bernschütz


Vége a rádióadásnak!  - mondtam a zárthelyire felkészítő óra végén, az ottragadt maradék 88 főnek. Váltottam.  Visszahoztam a kamerát, így az embereket, a térbe. Jól tettem. A két laptopos online oktatásról készített kérdőíves kutatásom eredményei meggyőzőek.

 

Free to air rádió-oktatás

Oktatóként teams felületet használunk, így ha órát tartasz, akkor sok kis fekete monogramot látsz. És nem tudod, mi, vagy ki ül ott, ott van-e egyáltalán bárki. És ez csak egy csepp történet az online oktatásban tengerében. 

Idén azt gondoltam ezt nem folytatom tovább. Mivel menedzsment tantárgyat oktatok (soft applied), a hallgatónak sem számolnia, sem figyelnie nem kell táblát, csak követnie az előadásfóliákat. Az az ötletem támadt (de úgy tudom, sok oktató csinálja így tőlem függetlenül), hogy két laptopot alkalmazok, egyiken nézem a saját előadásomat, másikon csatlakozom a teams felületre és megkérem a hallgatókat, hogy kapcsolják be a kamerát, hadd lássam őket, és ők pedig engem látnak.

Így valamelyest vissza tudtam hozni az emberről-emberre ható szolgáltatást: az oktatást, az online térbe. 

KERETEK

Z generációval készített több tucat interjú, és kérdőíves kutatás, illetve többéves oktatás után arra a fő megközelítésmódra tértem át, hogy mindent meg lehet beszélni velük, ha ELŐRE leszögezed. Ha kialakítod a kereteket, akkor már sokkal jobb kommunikációs tered van a fiatalokkal. De ehhez ELŐRE kell tervezni! Korábban ez úgy történt, hogy bementél és oktattál. Ma előre megírom a köszöntő üzenetet, minikérdőívet alakítok ki, megtervezem, mit szavaztatok meg (interaktivitás), milyen videót nézünk meg, tehát úgy lépek fel, a két laptoppal,  úgy komponálok, mint egy DJ a táncparkett előtt.

Az első kamerás, két laptopos előadások

Óriási megkönnyebbülés, és öröm volt újra emberi arcoknak oktatni. Embereket látni, nem kis fekete monogramokat. Láttam mosolyukat, felháborodásukat, még unalmukat is. Szóval az egész érzelmi arzenált. Visszatért belém az élet és a lelkesedés. Ahogy ők is látták egymást, ők is felbátorodtak, mert megugrott a chat forgalom. Ezt az elején, nem koordináltam, és meg is jelent kritikámban, hogy nem moderáltam eléggé, mert őket zavarta a nem odaillő mém, vagy youtube link, ami hangeffektussal együtt már sok volt. 

Szintén az online oktatáshoz kapcsolódó javaslatok, vagy online információátadáshoz, konferenciákhoz:

-chat moderálása, erélyes fellépés,

-kevesebb tartalom, az interaktivitás megnövekedett részvétel, elviheti az időt (fókuszálni fontosabb előadástartalmakra, előre átgondolni, online óratervezés előre)

-jégtörőnek előre készített minikérdőívek és elemzése az órán (időt vesz el)

-szavazás előadásonként egyszer (mentimeter néha lefagy) - kézfeltartással (szintén idő)

-kahoot lekérdezés - szintén figyeljünk az időre, de nagyon jól lehet látni, hol maradt szürke folt a megértésben.

Ezek többségében felkészülést jelentenek az előadónak, oktatónak, de a részvétel interaktivitása, és emberi arcok látványa mindent visszaad, megéri. 

[Példában én Stratégiai marketingmenedzsment órát (soft applied) tartottam BME mérnök hallgatóknak. Többszörösen kihívásos feladat:, előtte ők nem tanulnak társadalomtudományokat, és nem is biztos, hogy nyitottak rá. ]

 

microsoft-teams-meetings_1.png

(Kb. ilyen képet kaptam a bejelentkezések után F:https://www.onmsft.com/)

Két laptopos oktatás kérdőíves kiértékelése

 A következőkben 143 hallgatónak az értékelését láthatjátok összesítve. Négy előadást követően kérdeztem meg őket. 5 változót értékeltek, és megkértem őket arra is, hogyha van építő, konstruktív kritikájuk, akkor írják meg nekem, 37 szöveges válasz jött.

 A minikérdőív a következő kérdésekből állt:

Mennyiben tudtad a számozott ppt-k alapján követni az előadást? Mennyiben volt így - ppt slide-k nélkül - érthető az előadás? Mennyiben tetszett - így a ppt-k nélkül- az előadás? (gondolok itt az interaktivitásra, a másik emberrel való kontaktra) Mennyire esett nehezedre a kamerabekapcsolás (ha működött a kamerád, és be is kapcsoltad)? (én itt elsősorban a pszichológiai szempontokat vizsgálnám)

Mennyiben érzed azt, hogy összességében a kamerabekapcsolásos oktatás JÓ volt? (interaktivitással, mások észlelésével együtt)

 

 

Ez alapján a következő változók lettek: pptkovetese, eloadaserthetosege, kamerabekapcsolaskihivas (negatív skála), osszessegeben.

Ahogy olvasható átlagban a legnagyobb értéket az interaktivitás érte el. Úgy érzem, hogy talán nemcsak az oktatóknak hiányoznak a hallgatók, hanem nekik is az oktató (?), de talán még egymásnak is hiányoznak. Érthetőnek találták azt  a módot, hogy előre megkapják az előadásfóliákat számozva, és az oktató utal, hogy épp melyik slide-nál tart. 

 

 

 

ppt

kovetese

eloadas

erthetosege

interaktivitas

kamera

bekapcsolaskihivas

osszessegeben

 

 

 

143

143

143

143

113

 

átlag

3,3077

3,3916

3,7692

3,2028

3,44

 

medián

3,0000

4,0000

4,0000

3,0000

4,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A következőkben egyenként lehet megtekinteni, hogy az egyes változókon belül,hogy alakult a tetszés (1- egyáltalán nem,  5- teljes mértékben).

 

A ppt követése az előadás alatt változó 3, vagy afeletti érték volt a döntő. Így tudták követni a hallgatók, épp miről van szó.

Az előadás mennyiben volt érthető a ppt nélküli változónak 4, vagy afeletti válasz volt a meghatározó. Érthető volt az előadás a hallgatók számára.

Az interaktivitást nagyon kedvelték, 5 változót jelölték be  a legtöbben.

A kamerabekapcsolás pszichikai hatására kérdezett rá a kérdőív, itt 25-25 % ban jelölték be a 3 illetve 4 választ, ez negatív skálázású volt, tehát minél magasabb értéket adnak, az annál kedvezőtlenebb.

Fiatalok érzékenyek arra, hogy be kell kapcsolni a kamerát, és láthatóvá válnak. Ez az ÁRA tulajdonképpen az interaktivitásnak.

 Összességében jól vizsgázott a két laptopos oktatási módszer.

Az látszik az eredményekből, hogy döntően értették, követték és részt vettek az előadásban. Ez kétszer annyira jó eredmény, ha azt nézzük, hogy mérnökök marketing oktatásban részesültek,  illetve sokan először hallottak a marketingről.

 Ha azt nézzük, hogy ezek a változók mennyire hatnak egymásra, akkor a kereszttábla illetve szorossági mutatók alapján azt lehet mondani, hogy az összességében milyennek tartottad a két laptopos oktatás változó mindegyik változóval szorosan korrelált, kivéve a kamerabekapcsolást, ami érthető. A legerősebb kapcsolata az összességében változónak az interaktivitás  változóval van, ami szintén érthető.

"az interaktivitás mindent kijavított, egyértelműen a pandémia kezdete óta a legélvezetesebb előadások voltak"

 A szöveges válaszok értékelésénél, a főbb csomópontok bekategorizálása után azt a következtetést lehet levonni, hogy nagyon zavarónak tartották a chatet 9-n is külön kiemelték a 37 bejegyzésből, 3 hallgató a hagyományos ppt-t részítette előnyben, 4-n az interaktivitást külön kiemelték,  3 fő a kamerabekapcsolás nehézségéről írt (van, aki kitért arra, hogy szerinte visszaéltek volna a képmásával, azért nem kapcsolta be), és 3-n írtak IT problémáról.

chat

ppt

interaktivitás

nem kamera

it probléma

9

3

4

3

3

 

 

Összességében

 a kamera, illetve a láthatóság, emeli az interaktivitást, így növeli az összesített tetszési indexet is. De arra vigyázni kell, hogy a chat forgalom kellően legyen moderálva az oktató által (keretek), mert zavaróvá válhat. Érdemes olyan tantárgyak oktatásánál alkalmazni, vagy olyan információs átadásnál (konferenciánál, vagy munkahelyi meetingeknél) megkérni a résztvevőket a  kamera bekapcsolására ( itt 350 fővel is működött), ahol elég az információ átadásához az előadásfólia.*

Szerző: dr. Bernschütz Mária, BME adjunktus, generációkutató

 *Természetesen ez csak ajánlás. A lényeg az, hogy élvezhetőbb legyen az információ átadás módja. 


Szólj hozzá

oktatás módszertan távoktatás z generáció zgeneráció Z generáció