2020. dec 01.
Love me Tinder!

Love me Tinder!

írta: Bernschütz


A kutatás eleve egy misztérium. És mi lehetne az ember életében nagyobb misztérium a párkeresésnél? Mit okoz, mit okozhat a felhasználókban a Tinder? Mennyiben befolyásolja az applikáció a szerelemhez, illetve a szexhez való hozzáállást? Lehet-e megkülönböztetni különféle csoportokat? 

 

[Az olvasási idő: 7 perc.]

Ebben a blogposztban a saját előadásomat foglalom össze, amelyet a Kutatók Éjszakáján dr. Hevesi Krisztinával tartottunk a Tinder applikáció használati szokásairól. Most csak a kérdőív eredményeiről számolok be.

Ahogy készültem erre a blogposztra, egy amerikai kutató ismerősöm feltette ezt az ábrát. Ebből arról informálódhatunk, hogy  az emberi ismerkedés helyszíne az internet, az utóbbi 10 évet tekintve, és elég agresszív a növekedése, és hogy aktualitást is mondjak 2020. márciusától a pandémia is átalakította a párkeresés, pártalálás, randizás folyamatát. (Ez a felmérés 2020. márciusában történt.)

128375264_5410785885614290_1149368039114094468_o.png

 

A mintáról

Összesen 500- n töltötték ki a kérdőívet, de csak 297 fő az, aki regisztrált a Tinderre, és így csak velük foglalkoztam. A mintában döntően Z generációsok válaszoltak, és nők, legtöbben Budapestiek, és egyedülállóak. Hólabda mintavételt alkalmaztam, ez azt jelenti, hogy közösségi oldalon osztottam meg különféle csoportokban, így NEM reprezentatív, de  pilot kutatásnak tekinthető. 

dia6.JPG

Az eredményekről  

Összességében arra a kérdésre, hogy mennyire tartottad hasznosnak a Tindert: 3,11-s átlagot kaptam. Kutatóként ezt a középértéket valahogy nem tudtam elfogadni, egyszerűen úgy véltem, hogy a megoldás a magyarázat, nem az összes megkérdezett véleményében, hanem a részletekben, a csoportokban (klaszterekben) rejlik!

Hogyan születnek a klaszterek, csoportok?

A következőkben olyan eredményekről számolok be, amelyek több, idevaló mutatószámnak való megfelelés után született. (Tehát módszertanilag helyesek.)

Ehhez először kialakítottam 6 faktort. Ezeket a fő faktorokat, azokból az állításból alakítottam ki, Hogy milyen céllal regisztrált a Tinderre? Attól függően, hogy mely állítások kapcsolódnak össze a következő 6 faktorral dolgoztam a csoportok kialakításához:

dia11.JPG

 

 Négy csoport (klaszter)

A válaszadók eredményei alapján a következő négy módszertanilag is helyes csoport (klaszter) bontakozódott ki:

 

dia13.JPG

Ahogy az ábrából is látszik a legnagyobb csoport, a 2020-s kutatás alapján- a szexorientáltak csoportja (97 fővel). Ebben a klaszterben felülreprezentált a férfiak aránya, a négy csoportban egyedül náluk haladja meg az 50%-t a férfiak aránya. Y generációsok aránya is magas ebben a csoportban, holott összességében Z generációsok vannak többségben. Magas a budapestiek aránya, és érdekességképpen ebben a csoportban van a legtöbb "bonyolult" kapcsolati státuszú, valamint az egyedülállók nagysága is magas.

A pozitív feedbackre vágyók csoportja a második legnagyobb csoport (92 fő). A legnagyobb arányban Z generációs fiatalok vannak itt, illetve a legnagyobb arányban vannak ebben a csoportban nők, leginkább vidéki, városi fiatalok, akik kapcsolatban vannak. (A kapcsolati státusz kérdés most 2020-ra vonatkozott, nem a regisztrálásnál megadott kapcsolati státusz, tehát amióta regisztrált azóta már lehet kapcsolatban.) Náluk dominált az a faktor, hogy önbecsülésük növelése miatt lépett fel Tinderre, azért, hogy pozitív visszajelzéseket kapjanak gyorsan, online (ezt meg is magyarázza a magas női arány, és hogy ők a legfiatalabbak így az online határtalansága, és a kütyühasználat is erre utal.)

A harmadik legnagyobb csoport a romantikus kapcsolatra vágyók csoportja (68 fő). Ebben a  csoportban kiegyenlített a két generáció aránya (Y-Z generáció). Döntően budapestiek, és a legnagyobb arányban egyedülállók. Ők vannak fent a Tinderen a legrégebben. Az ő alapvető céljuk a romantikus kapcsolat megtalálása a Tinderen.

A negyedik csoport 40 fővel, a felszínes csoport. A faktorokat nézve az egyetlen legerősebb domináns érték náluk a cool faktor, tehát trendinek és menőnek tartják a Tindert, nem akarnak kimaradni, ezért kipróbálják. Ezt a menőséget magyarázhatja, hogy náluk magas  Z generációs válaszadók, akik többnyire vidéki megyeszékhelyen laknak az idetartozó válaszadók, erős női arány jellemző a csoportban, és legnagyobb arányban kapcsolatban vannak.

 Mennyire tartod hasznosnak a Tindert?

 Ha azt nézzük, következő ábra, hogy összességében mennyiben hasznosnak a Tindert, illetve összességében mennyire felelt meg elvárásaidnak? A kérdésre a csoportok átlagai mélyebb eltérést tükröz: a kutatás folyamán végig azt láttam, hogy a szexorientált csoport szembehelyezkedett véleményével a romantikus kapcsolatra vágyókkal, itt sem volt másképp: legalacsonyabb átlagértéket, mindkét kérdésben ők adták, és a legmagasabb átlagértéket, pedig a szexorientált csoport adta.

 

dia25.JPG

 Kíváncsi voltam arra is, hogy lelkiekben hogyan élték meg a regisztrálók a Tinderen való keresést. Itt a csoportokban lévő válaszokból látszik, hogy a felszínesek és a pozitív feedbackra vágyók élték meg a legjobban. Ha emlékszünk arra, hogy ez az a csoport, aki csak azért kezdte el heccből használni, mert más is ezt teszi, vagy, hogy önbecsülésük gyorsan óriásit növekedjen, tehát a céljaikhoz rendelték a Tindert, és ami nekik kellett, azt gyorsan meg is kapták, így nem csoda, hogy ők jól élték meg. 

dia26.JPG

dia27.JPG

Hány alkalommal lett randi a Tinderből - kérdésre a soronkénti megoszlást tekintve 1-5 a kiugró érték. Ha pedig a 0 kategóriát nézzük, akkor azt látjuk, hogy abban a felszínesek vezetnek 35%-kal. Itt szintén kicsit a számok igazolták előfeltételezéseinket, mintegy a felszínesek csak trendiségből, cool-ságból töltötték le az applikációt, nincs mögötte párkeresési szándék. Ha a megvalósuló kapcsolatok számát tekintjük (3 hónapig legalább tartó kapcsolatot néztük), akkor az átlag 1 körül mozgott, legnagyobb értéket a szexorientáltak érték el 1,8-cal, legalacsonyabbat előzőből is adódó felszínesek. Előfizetéseket tekintve, pedig a szexoirenáltak és a romantikus kapcsolatra vágyók fizettek inkább, de ez is max 14 % a csoportmintából).

 

 Milyen tapasztalatod van a Tinderrel kapcsolatban?

dia30.JPG

Több nyitott kérdést is feltettem a kérdőívben, kutatóként itt szembesültem először azzal, hogy az applikáció az online randizás, a párkeresés igazán érdekeltté teszi a kitöltőt, merthogy rengetegen visszaírtak saját történetet.  EZ azért érdekes, mert módszertanilag általában nem teszünk fel sok nyitott kérdést, mert nem szeretik a kitöltők, nem úgy ennél a témánál...

Ezekből csak egy kérdést elemeztem és mutatom meg az eredményét. Az összes beírt tartalmat átolvasva kvalitatív szövegelemzési módszert alkalmazva 5 kategóriát alakítottam ki: neutrális (nincs véleménye), vicces (mindenféle vicces tinder helyzet), negatív (bármilyen szempontból negatív, nem jött össze, rosszul élte meg stb.), pozitív (ide nemcsak a pozitív említéseket vettem, hanem az összes magvalósulók kapcsolatot is. Nagyon sokan  írták azt, hogy azóta is együtt vannak a párjukkal, akit itt ismertek meg. Utalnék első ábrára fent, hogy az online párkeresés nagyságrendileg növekedett az utóbbi időkben. Azt sajnos nem kérdeztem meg, hogy azóta is azzal van-e, akit tinderen megismert.) A botrányos kategóriát az kapta, az a szöveg, ahol már -már BTK-t súroló történetekről számoltak be. 

A legtöbb nyitott kérdésre adó választ a romantikus kapcsolatra vágyók tették, tehát, ebből a csoportból közel 51% keyboardot ragadott és bevitte a történetét, illetve ők azok, akiknél magas is a negatív vélemény megfogalmazása. Ahogy néztük fent is, ők lelkiekben is rosszul élték meg, és ennek hangot is adtak.

 

Konklúzió: TUDATOSSÁG

 

Ebben a kutatásban az alapján foglaltam csoportokba a megkérdezetteket, hogy mi célból regisztrált a Tinderre? Felhasználóknak jó ezzel szembesülniük, látni a csoportokat, akár még egy kismintás felmérésből is. Kérdezzük meg magunktól is, miért regisztrálunk? Vagy kérdezzük meg a match-párunktól, hogy ő miért tette? Előzzük meg ezeket a rossz élményeket! Ahogy láttuk mindenkinek megvan a maga története, élménye. Kihívás ezek alapján egyéni életutakat előre jelezni. Ahány regisztráció, annyi lehetőség, annyiféle út.

"Minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár, azaz van olyan rovar, amelyik nem bogár.„Minden lehetőség adott a Tinderben, de nem minden regisztrált a Lehetőség.

Persze természetesen azt láthattuk, hogy ez egy nyitás a világra, és van akinek ez fontos. Csak tudatosítsuk, hogy regisztráltként mit szeretnénk, és mit várunk el, hiszen minden olyan dologra tükröt mutat, amelyben még elakadásunk van. 

Szerző: dr. Bernschütz Mária, BME adjunktus

(Erről a kutatásról  is tartok előadást, kérem, a részletekért itt keressen: bernschutz.maria@gmail.com.)


Szólj hozzá

y generáció z generáció zgeneráció Z generáció tinder online társkeresés online ismerkedés online párkereső