A "szerelem" algoritmusa és a kontroll
Hány oldalt tenne ki a tinder profilod? Hogyan hat a párválasztási szokásod arra, hogy milyen hirdetéseket látsz, vagy milyen állást ajánljanak neked? Hogyan kapcsolódik az önszabályozás és a randi app?
Tinder - titkok
Ez annyira megindította, hogy megírta A szerelem algoritmusa című könyvét (
"800 oldalon volt facebook likeolásaim összessége, olyan szinten, hogy mi az, amit fb oldalamról, vagy instámról töröltem, láttam információkat, hogy hány ismerősöm van, mi a preferenciám életkorbeállításban, minden egyes beszélgetést is, amit indítottam. Bűnösnek éreztem magam. Lenyűgözött, hogy mennyi információt adtam meg önkéntesen: helyek, érdeklődés, munka, képek, zene, ételek. (Forrás: guardian.co.uk)"
"Az applikációk mint tinder, előnyt kovácsolnak egy szimpla érzelmi jelenségből: nem tudjuk megfogni az adatokat. Ezért döbbennek meg az embereket, amikor egy 800 oldalas kivonatot olvasnak. Magukról." Luke Stark, digitális technológia szociológus
“Tinder jóval többet meg rólad, amikor elemzi az adataidat. Tudja, hogy hányszor és hogyan kapcsolódsz (match), hány százalékban fehér, afro-amerikai, ázsiai férfit választasz. Milyen emberek azok, akik tetszenek, melyik szó, az, amit kedvelsz, mennyi időt töltenek a te képednél a férfiak, mielőtt bárhová is húznák. Személyes adatok a gazdaság hajtóereje. (Personal data is the fuel of the economy.) A fogyasztói adatokkal a cégek úgy kereskednek, hogy az a hirdetés szempontjából a legmegfelelőbb legyen számukra." Alessandro Acqusti, Carnegie Mellon University
Tinder személyes információval kapcsolatos politikája egyértelmű: "nem várható el, hogy a személyes információk, chat beszélgetések vagy egyéb kommunikáció biztonságban maradjanak örökre."
A tinder szóvivője szerint az ő algoritmusuk működése saját szellemi tulajdonuk, nem oszthatnak meg belső információkat róla.
A kutató szerint a személyes adatok igenis befolyásolják, hogy kiket láthatsz meg a tinderen elsőnek, de azt is befolyásolja, hogy milyen állást ajánlanak neked a LinkedIn-en, mennyi biztosítást fizetsz majd a kocsidért, milyen hirdetést látsz majd a youtube-n.
GDPR nem sokat segített ezen, sőt. Saját önkéntes vállalások miatt, regisztráció folyamán, pont, hogy a cégek jogosítványt kapnak arra, hogy aki regisztrált, azoknak az adataival hogyan gazdálkodhat majd a vállalat.
Tinder-kontroll
Amikor egy 800 oldalas kiskönyvet olvasol magadról, saját viselkedésedről, és képes vagy végignézni, az már felér egy terápiával.
Márciusban készítettem tinderről egy saját kutatást, amelyet több mint 300-n kitöltötték, akik regisztráltak is a tinderre. Amikor azt kérdeztem meg, hogy mi a véleménye a tinderről 5-s skálán, 3-s átlagot kaptam, amely átlag a csoportokra osztás után kissé eltért, a romantikus kapcsolat miatt fellépett regisztrálók érezték hatékonytalannak a tindert. Viszont mikor írásban kértem szöveges saját tapasztalatot döntő többségében negatívan nyilatkoztak.
Hogyan függ össze a digitális önszabályozás és a randi appok használata?
"Addiktívvá tesz az applikáció. Hiába írtam meg a könyvet, van, hogy én is letöltöm még egyszer az appot, majd rájövök, hogy nem megoldás, és letörlöm." - mondta Judith az interjún. (F: Netflix)
Függőséget okoz. De tegyük fel a kérdést, mitől is válunk függővé? Milyen hiányt szeretnénk pótolni általa? Tudjuk-e kezelni azt, hogy számtalan privát adat válik publikussá?
Természetesen 2017 óta sok cikk, hazai és nemzetközi cikkek foglalkoztak csak ezzel a témával. Én szerencsésnek mondhatom magam, hogy két teljesen külön témát most egybefoghatok: DIGITÁLIS ÖNSZABÁLYOZÁS témáját, amelyet évek óta kísérek figyelemmel, és azt gondolom az önszabályozásról szól majd az elkövetkezendő 5-10 évünk, illetve TINDER témát, amellyel idén márciusban kezdtem el foglalkozni. Mindkét témát a fiatalok adták.
Hogyan kapcsolódnak?
A boldogság a "szent grál" az ember életében. Az a valuta, amelyet bárhol beváltana. Így természetes, hogy ez az a terület, ahol legnagyobb tanításokat kapják az emberek. A tinder tanítása sokrétű, kapunk visszajelzést a tetszésről, még a nem tetszésről is, megérezzük.
Az önszabályozás a túlfogyasztásba vezető világunkban hasonlóan fontos. Sokan még nem látják, hogy a bőség zavara, milyen pszichológiai zavarokkal jár.
Ha megnézzük számtalan szórakoztató weboldal, csatorna létezik, egy tévén már több mint 110 magyar nyelvű csatorna közül lehet választani, és ahogy Judith is mondta egyszerre 16 férfival is lehet chatelni tinderen. De mennyi figyelem jut 1 emberre, 1 csatornára, 1 cikkre? A Médiagazdaságtanban használt paradigmát vennék át: az elfogyasztandó tartalmak száma végtelen a médiában, de az emberek szabadon elkölthető ideje véges. Hogyan oldódik fel ez a paradoxon?
A tudatosság, a kontroll, a cselekedetek és a következményeik átgondolása egyre fontosabbá válik a gyors, a fogyasztáson alapuló, click típusú életünknek.
Az önszabályozás így két területen is tud segíteni, egyrészt segít átgondolni azt, hogy mit, és miért cselekszünk, tehát mennyi adatot akarunk megosztani magunkról, ahogy láthattuk az ADATAINK mi vagyunk, nem a boldogság a valuta, hanem saját magunk vagyunk más cégek közötti tranzakciók valutája, másrészt segít abban, hogy a céljainkat preferáljuk, mit, miért teszünk, hol van a vége a fogyasztásunknak, honnantól nem kell új csatorna, új sorozat, új bejelölés?
dr. Bernschütz Mária, BME adjunktus, generációkutató
Szólj hozzá